woensdag 21 november 2012

Een steen verlegd in de rivier

O krinklende wrinklende waterding,
met 't zwarte kabotseken aan,
wat zien ik toch geren uw kopke flink
al schrijven op 't waterke gaan!

Gij leeft en gij roert en gij loopt zo snel,

al zie 'k u noch arrem noch been;
gij wendt en gij weet uwen weg zo wel,
al zie 'k u geen oge, geen een.

Gij loopt over 't spegelend water klaar,

en 't water niet meer en verroert
dan of het een gladdige windtje waar,
dat stille over 't waterke voert.

o Schrijverkes, schrijverkes, zegt mij dan,-

Zijn 't visselkes daar ge van schrijven moet?
Zijn 't kruidekes daar ge van schrijft?
Zijn 't keikes of bladjes of blomkes zoet,
of 't water, waarop dat ge drijft?

Zijn 't vogelkes, kwietlende klachtgepiep,

of is 'et het blauwe gewelf,
dat onder en boven u blinkt, zoo diep,
of is het u, schrijverke, zelf?


'Wij schrijven', zoo sprak het, ...

...dat de Maas zijn stroming zal veranderen. Een klein berichtje in gespecialiseerde kranten voor transport en binnenvaart. Inderdaad voor hen is dat een belangrijk weetje. Toch zit er een heel verhaal achter. Een stroom van een rivier verleg je niet zomaar, 'een steen' kan dit teweegbrengen, zoals Bram Vermeulen zo mooi zingt. Hier is het de bouw van de Yangtzehaven. Het lijkt op een haven uit het land waar ze ook een zwarte kabots dragen. Schrijven zij hier geschiedenis? Leggen zij hier een steen in de rivier?



Op 21 november, vandaag dus, wordt deze Yangtzehaven doorgegraven en verandert de stroming in Maasvlakte 2. Aannemerscombinatie Puma verbindt later deze maand de havenbekkens van Maasvlakte 1 en 2 met elkaar door de Yangtzehaven aan de zuidzijde door te steken. Daardoor wordt het nieuwe havengebied voor de scheepvaart bereikbaar. In de weken daarna wordt de vaarweg verder op diepte en breedte gebracht.
Daardoor verandert de stroming in het Calandkanaal, Beerkanaal en in de Yangtzehaven, zo blijkt uit stromingsmodellen. Voorspellingen van de stroming zijn te vinden op de sites van Koninklijke Schuttevaer, BinnenvaartBrancheUnie en Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart.

De Yangtzehaven is een zeehaven in aanleg op de Rotterdamse Maasvlakte, en is een zijtak van het Beerkanaal. De Yangtzehaven wordt aangelegd als toegangspoort tot de Tweede Maasvlakte. Momenteel wordt de Yangtzehaven gebruikt als wachtplaats voor schepen die niet direct aan de kade terecht kunnen. Omdat het water in de Yangtzehaven het diepste is van de hele Rotterdamse haven wordt deze ook gebruikt voor laden en lossen van half-afzinkbare zwaar-transportschepen en andere verrichtingen die diep en rustig water nodig hebben. Aan het begin van de Yangtzehaven liggen de steigers van de Maasvlakte Olie Terminal (MOT), één van deze steigers stak uit en is inmiddels gesloopt om de Yangtzehaven geschikt te maken als doorgaande route. De opslagtanks van de MOT liggen langs de noordkant van de haven, hier werden in 2009 ook een aantal opslagtanks voor lng gebouwd.
Ook ligt de Euromax Containerterminal aan de Yangtzehaven. Deze terminal heeft een beoogde capaciteit van 2,3 miljoen TEU per jaar.-Wikipedia

Het is dus vooral een zwaar-schip haven. De Yangtze rivier in China, is een rivier van 6500 km, deze haven ziet het dus graag groot.  De graving van deze haven heeft vooral een impact voor de haven van Rotterdam. In de toekomst zullen de schepen die naar de nieuwe haven Maasvlakte 2 varen, dit doen via de yangtzehaven, een binnenwegje voor de grote scheepvaart, een staaltje van high technology in de scheepvaart. Bedrijven die aan de rand van de Maasvlakte worden voorzien van gas en elektriciteit via een pijplijn onder het water. Deze pijplijn loopt onder de Yangtzehaven en voert elektriciteit, gas en drinkbaar water aan. Door het uitgraven van deze doorvaar haven, kon men de Maasvlakte 2 uitbouwen, een nieuwe plek voor industrie, logistiek en toerisme. De Maasvlakte 2 is de grootste uitbreiding van de haven van Rotterdam. Nederland moet zich niet meer bewijzen als heer en meester over water en land. Maar met Maasvlakte 2 doen ze het toch nog maar eens. Zij wonnen ongeveer 2000 hectaren van de zee en maakten dit land tot een economische meerwaarde. Dit project is het grootst ingenieus project sinds de Delta werken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten