maandag 22 oktober 2012

Schrijven doet leven

Jan De Cock, die deze week met ‘Doodgelukkig leven. Verhalen uit het ziekenhuis’ de prijs van het spirituele boek won, draagt die onderscheiding op aan alle zieken. “Ik ben een gelukkige pastor. Het is een belangrijke stimulans dat een boek met een spiritualiteit die recht uit het leven is gegrepen wordt bekroond. Ik beschouw mezelf slechts als vertaler van wat mensen beleven en geloven.”

De Cock is ziekenhuispastor in Antwerpen. In zijn bekroonde boek neemt hij de lezer, als het ware van bed naar bed, mee door het ziekenhuis. Jury vicevoorzitter Mieke Van Hecke prees bij de toekenning van de literatuurprijs ‘Doodgelukkig leven’ wegens de ontroerende verhalen, vaak voorzien van een portie humor die troost en bemoediging bieden, zowel voor patiënten zelf als mensen met een zieke of stervende in hun omgeving. “Dit is een optimistisch boek dat je in een keer uitleest, omdat het zo vlot is geschreven”, zei Mieke Van Hecke.

Jan De Cock: “Ik werd verbaasd door deze erkenning, omdat ik ‘Doodgelukkig leven’ niet bewust als een spiritueel boek heb geschreven. Maar ik heb het boek daarna met die bril wel herlezen. Het ziekenhuisbed is een van de plaatsen waar de dimensie van het mysterie onvermijdelijk aanwezig is.” ‘Doodgelukkig leven’ wordt geprezen als een boek van opstanding en hoop. “Toen ik met dit boek begon, wilde ik de opstanding en verrijzenis niet verkondigen. Maar het leven zelf, vooral in een ziekenhuis, vertelt en getuigt daarover. Een ziekenhuis is het verhaal van Bethlehem en Golgotha, het is het verhaal van de opstanding. Maar aan die opstanding gaat vaak veel opstandigheid vooraf.”

Geen opmerkingen:

Een reactie posten