donderdag 18 oktober 2012

Logistiek in Europa goes Natasha

Logistiek is de sector van de toekomst. Deze sector staat ook voor de grootste uitdaging ooit. De veranderingen zijn de draad en de oorzaak van sukses of teleurgang. De Chinezen hebben reeds hun greep op de Europese havens, nu doet Rusland een uitval naar de weg en de treincargo. RZD, de Russische Spoorweg, zal GEFCO Frankrijk overkopen voor 75%. GEFCO is een Frans logistiek bedrijf dat goud waard is, volgens Vladimir Yakunin die in Rusland alle treinverkeer in handen heeft. Hij is bereid om 945 miljoen euro neer te tellen voor de meerderheid in GEFCO.
RZD zal dan GEFCO inzetten als logitistieke operator in Europa en als een deel van het Trans Eurasian project dat cargo zal vervoeren van Azie, de Pacific regio, naar Europa via de Trans-Siberische spoorlijn.
GEFCO stelt 10.000 mensen te werk. Zij zijn vooral gespecialiseerd in het vervoeren van auto-onderdelen en afgewerkte auto's. Het is dan ook de autosector die dit bedrijf controleert.  De grote klant is General Motors. Zij hebben in juli een meerjaren contract afgesloten met Peugeot Citroen (PSA) om al hun vervoer in Europa en Rusland via GEFCO te doen. Andere bedrijven die GEFCO gebruiken zijn Michelin, Renaultm Gestamp, Valeo en VW. De logistieke service van GEFCO gaat tot in 29 landen over de wereld. Zij zijn actief in Europa, Azie, Afrika en Zuid-Amerika.
De overname van Europa's bijna grootste logistieke service zal aan Rusland heel wat globale competitieve troeven geven. De twee bedrijven, RZD en GEFCO, werken al een tijd samen. Zij doen vooral het niet-militaire transport van de NATO peacekeeping forces (ISAF) en werken veel in Letland en Afganistan samen. De logitistieke steun vanuit Europa die aankomt in Riga (Letland) wordt verder vervoerd door hen naar het binnenland zoals Kasakhstan, Uzbekistan en Afganistan.
In 2010 werd door de Russische  regering een overeenkomst ondertekend om de Trans-Eurasian spoorweg uit te bouwen voor containervervoer. Dit zou goederen vanuit Europa tot aan de uiterste grens van Rusland brengen. Hierbij werken de Russische spoorwegen samen met Wenen, Rotterdam en Zee-Brugge.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten