zaterdag 18 augustus 2012

Televisie beleid,dinosaurus gedrag

Dat de reclame op televisie als een intermezzo bekeken werd, is al lang voorbij. Zelfs de tijd dat het een intermezzo was om iets te halen om te drinken of even naar toilet te gaan, is ook niet meer van deze tijd. Programma's, buiten sportwedstrijden die moeilijk onderbroken kunnen worden door reclame, tenzij in de rust, worden in uitgesteld relay gezien. Dit houdt in dat men de elvendertig reclameblokken kan doorspoelen. Eindelijk bevrijdt van deze ellende, denk je?

Als het aan de televisiehuizen ligt, niet. Zij zijn zelfs bereid om naar de wapens te grijpen om dit tijdperk van digitale televisie terug te draaien. 'Media-wapens' wel te verstaan. De twee kampen die over elkaar staan zijn de antieke televisiekanalen die al bijna een eeuw leven van reclame op de buis, zonder echt te investeren in innovatie of diversiteit om hun inkomsten veilig te stellen. Zij schampen nu met het zwaard der kwaliteit. Als internetbedrijven hen komen beconcurreren op de beeldbuis, zou de kwaliteit van de programma's wel eens kunnen veranderen. Wel als dat geen  goed nieuws is?
Zouden de mensen van de nieuwe media, internet, misschien betere televisie kunnen maken? Laat ons hopen. Iets dat al jaren bestaat en door jonge spelertjes wordt overhoop gehaald, zoals nu het geval is in de media-wereld, kan dat alleen maar ten goede komen van de gebruiker. Een gezonde en evenwichtige concurrentie werkt altijd de verbetering in de hand. Dat is natuurlijk niet de menig van de televisie-media. Zij voelen zich persoonlijk aangesproken als de europese commissaris Neelie Kroes zegt dat televisie de dinosaurus is van de media. Als we weer eens naar de 100ste herhaling kijken van 'de kampioenen' en we 's middags Thuis terugkrijgen van 5 jaar geleden... zou ze wel eens gelijk kunnen hebben.
Waarom zouden internethuizen, zoals google facebook ed , slechtere televisie uitzenden dan de huidige televisiebeleidsmensen? Want goede televisie is er nog steeds, of we ze voorgeschoteld krijgen en of de televisiemakers de financiele kans krijgen om deze programma's te maken, is iets anders. Misschien slagen de internetbedrijven daar wel in. Als je tegenwoordig een avondje televisie kijkt, in real time, krijg je de indruk dat ze programma's maken om de stille momenten tussen de reclameblokken op te vullen, ipv andersom. Als de televisie de kijkers kwaliteit voorschotelt, zal de helft van de strijd al gewonnen zijn. Het internet, of je nu voor of tegen bent en ja- er zijn ook negatieve dingen aan - heeft sinds zijn bestaan heel wat heilige huisjes uitgestoft. Tijd om nu de beeldbuis eens onder handen te nemen.
Het zou misschien kunnen dat Google het nieuws over België zou brengen, die Belgen in het buitenland ook kunnen zien. Nu is dat bij de VRT niet het geval. Eens de grens over, is al het Belgische nieuws staatsgeheim. De internetsite van De Redactie is niet meer toegankelijk voor Belgen die buiten Belgie wonen of verblijven. Dino's ? Inderdaad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten