zaterdag 18 augustus 2012

Slimme Vlaamse wegen

De verkeersinvesteringen in Vlaanderen zijn de laatste jaren fors de hoogte in gegaan. Van 4.5 milj in 2007, tot 30 milj in 2011. Voor op gebied van filebestrijding is enorm geinvesteerd. En we staan nog aan te schuiven bij deze hitte naar zee, hoor ik je denken. Toch zou dat nog erger geweest zijn, moesten deze investeringen niet er niet geweest zijn. Het Vlaams Verkeerscentrum in Antwerpen heeft nu zicht op al onze wegen 24/7 en stuurt slimme systemen aan om de verkeersstroom in Vlaanderen te leiden. Dit gebeurd via tal van sensoren, in het wegdek, via 1.000 camera's, mobiele camera's bij werken en de doorstroming van informatie naar borden langs de weg en naar de radio.
Hierdoor kan een chauffeur op voorhand maatregelen nemen. Op een afstand van kilometers weten we nu hoe vlug of traag een file voor ons rijdt. Op verschillende plaatsen, vooral op grote verkeersaders en op de ring rond de steden, liggen lussen op de weg die met precisie informatie geven over de types wagens die erover rijden en hun snelheid. 1000 camera's komen toe in het centrum en worden verwerkt om de juiste boodschap op de verkeersborden boven de invalswegen aan te passen.
De investeringen die Vlaanderen de afgelopen jaren uitgevoerd heeft, liggen in de lijn van de Europese richtlijnen. Het zijn vooral de tunnels die aangepast moeten worden omdat zij deel uitmaken van  europese verkeerslijnen.  Een groot deel van het bedrag is ook naar de verhuis gegaan van het verkeerscentrum Vlaanderen, naar de lange kivietstraat in Antwerpen. Daar zijn ze nu futuristisch geëquipeerd om bijna elke file van een paar auto's aan u te informeren. In 2012 zal nog eens een extra investering gebeuren naar actieve verkeersmanagment toe. In de file staan kost u niet alleen een hoop zenuwen en verlies van mooie uren op het strand, bij deze dagen, ook kost het hopen geld aan de economie, om over de veiligheid maar niet te spreken.
In Vlaanderen is de auto nog steeds het geliefdste transportmiddel. Zolang we niet met z'n allen met bus-tram of trein reizen, zullen filebestrijdingen de belangrijkste remedie zijn tegen de dichtslibbing van onze wegen.  Crevits, minister van mobiliteit, maakt zich sterk dat de Vlaamse wegen nu slimmer zijn dan die van de buurlanden.

"Op het Vlaamse hoofdwegennet zijn er nu 3.000 tellussen en ongeveer 1.000 camera's, waarvan de helft voorzien is van software voor automatische hinderdetectie. Rond Antwerpen en Gent zijn er 650 rijstrooksignalisatieborden om de verkeersstromen beter aan te sturen. In totaal zijn er nu 89 dynamisch aanstuurbare borden om weggebruikers te informeren op de autosnelwegen en een aantal belangrijke verkeerscomplexen. Belangrijke realisaties waardoor we de achterstand op tal van andere (buur)landen hebben ingehaald. Voordeel is ook dat onze technologie recenter en dus slimmer is dan die van onze buurlanden."

En de wegen zullen alleen maar slimmer worden. Als de investeringen zo verder gaan, kan u thuis blijven en je wagen alleen op pad sturen. In deze dagen van prachtig zomerweer, is en blijft de fileinfo op de radio een handige reisgezel. Daar zorgen de dames en heren van het Verkeerscentrum voor. En de lounge muziek tussen deze berichten worden u aangeboden door de radiomakers om -als je er dan toch in verzeild geraakt bent- je verblijf in de file zo aangenaam mogelijk te maken. Vlaanderen is en blijft een mooi om in te wonen!

Verkeerscentrum Antwerpen

Het Vlaams Verkeerscentrum weet dankzij lussen in het wegdek hoe snel en met welk soort voertuig je rijdt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten