Eindelijk een krant met alleen maar het goede nieuws van de wereld. Het kan zelfs objectief en hoeft niet eens naief te zijn.
dinsdag 10 april 2012
DIOR op zn Belgisch
Er circuleerden al langer geruchten dat Raf Simons John Galliano zou opvolgen bij het couturehuis Dior. Gisteravond werd het nieuws eindelijk bevestigd. In juli presenteert hij in Parijs zijn eerste haute couturecollectie. Raf Simons is een steenbok van Neerpelt, hij studeerde industriele vormgeving aan het Hoger Instituut voor Visuele Communictie te Genk en ging toe aan het werk als meubelontwerper. Vlug genoeg werd hij opgenomen in het atelier van Walter Van Beirendonck en kwam hij in de modewereld terecht. Zijn eerste mannenlijn werd geinspireerd door punk en gothic. Het handelsmerk Raf Simons was gekenmerkt voor wijn strakke en rechte lijn. Raf Simons is een buitenbeentje in de modewereld. Hij werkt vooral innoverend. Zelfs zijn modellen plukt hij van de straat en hebben geen mannequinschool doorlopen. Streetware is wel een gepast synoniem voor Raf. In 2000 zette hij een punt achter zijn Raf Simons lijn, dit omdat hij vond dat hij zich niet meer kon uitleven in zijn ontwerpen, het werd te commercieel. Door het grote succes moest hij luisteren naar de marketeers en de klanten, iets wat een kunstenaar moeilijk kan. Hij kreeg de kans om directeur te worden aan de Universiteit voor Toegepaste Kunst in Wenen, waar hij ook docent werd voor de afdeling mode.
Toch kruipt het bloed waar het niet gaan kan. Hij begint in 2005 terug bij zijn vorig label maar met een exclusiever concept. RAF wordt gelanceerd onder de koepel van het merk Raf Simons. Toen begonnen de grote spelers voor hem te vechten. Prade deed hem een voorstel, waar Simons creatief directeur werd voor het merk Jil Sanders. En nu komt DIOR op de proppen.
'Dit voelt goed', zei Raf Simons in een eerste reactie aan The New York Times, dat het nieuws gisteravond de wereld instuurde. 'Ik heb me uiteraard nog niet op de archieven gestort, maar ik vind het erg interessant om de eerste tien jaar van het huis Dior grondig te bestuderen. Die jaren (hij bedoelt de periode 1947-1957, red.) waren interessant voor de couture, maar ook voor de kunst.'
DIOR zit al een tijdje zonder echte leidinggevende ontwerper na het opstappen van Galliano, die door ongetemd gedrag in opspraak kwam. In de modewereld passeerden verschillende kanshebbers, maar DIOR koos na een lange stilte toch voor de Belgische modeontwerper Simons. Voor Dior is het een stijlbreuk met een figuur als Galliano. Simons is immers een gereserveerde figuur die zich liever terugtrekt in de anonimiteit - jarenlang wou hij niet eens gefotografeerd worden. Wat ze wel gemeen hebben? Een absolute kennis van het vak en een buitengewoon inzicht in hoe de maatschappij vandaag met mode omgaat. Haute Couture blijft van deze tijd, vindt Simons. Het blijft de top van de mode en leunt aan bij kunstbeleving. Simons zal de damescollectie voor zijn rekening nemen, naast Kris Van Assche, de andere Belg bij DIOR, die de mannen er nog steeds kleedt.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten