De film 'Rundskop' is zaterdag bij de
uitreiking van de Franstalige filmprijzen 'Magritte du cinéma' in
Brussel vier keer in de prijzen gevallen. Enkel de film 'Les géants'
deed beter en werd vijf keer bekroond.
- beste montage,
- beste scenario,
- beste Vlaamse film in coproductie en
- beste acteur (Matthias Schoenaerts).
De Franstalige film 'Les géants' kaapte meer prijzen weg. Bouli Lanners won in de categorie: beste film, naast de beste regisseur, beste actrice in bijrol was voor Erika Sainte en beste beeld. De muziekprijs ging naar de Gentenaar Bram Van Parys voor de film The Bony King of Nowhere. De nieuwe fim van de broers Dardenne 'le gamin a vélo' werd maar 1 keer bekroond, met de beste mannelijke belofte voor Thomas Doret.
De Franstalige filmprijs 'Magritte du Cinéma' is aan zijn tweede visie toe. Er werden 19 prijzen uitgereikt. Prins Laurent, Prinses Claire en de premier Elio Di Rupo, waren aanwezig.
Magritte du Cinéma bracht niet alleen het surrealisme in de kijker, er stond heel wat kwaliteit op het podium. Het surrealisme kwam van de speeches van de laureaten die 'niets voorbereid' hadden omdat ze de Magritte niet 'verwacht hadden'. Het meest flauwe kwam van Virginie Efira. Zij kreeg de publieksprijs. Virginie Efira is een Belgische actrice die furore maakt op de Franse Televisie, vooral als weervrouw. Een beetje gegeneerd zei ze: “Als ik het goed begrijp, heb ik een prijs gekregen waarvoor ik niets heb moeten doen...Ik ben een beetje verlegen in aanwezigheid van zoveel talent hier, bedankt!”
De actrice Lubna Azabal die een Magritte kreeg voor de beste interpretatie in de Canadese film 'Incendies' droeg haar prijs op aan de vrouwen van de Arabische lente. Daarna vlogen alle ogen van de jonge meisjes naar het podium waar Matthias Schoenaert verscheen. Hij verdedigde de Vlaamse kleur op het festival en kreeg een Magritte voor de beste acteur. Bouli Lanners kreeg de Magritte voor de mooie beelden die hij maakte van Wallonië in zijn film Les Géants.
De avond van de Belgische film werd gekleurd door de ijzige koude buiten. In tegenstelling tot de warmte van het talent dat we dezer dagen in eigen land mogen bekijken.
De president van de Magritte 2012 was Bertrand Tavernier, een boegbeeld van de Franse filmwereld. Op zijn schouw staan reeds verschillende Césars voor zijn films van het jaar 1974 en 1976. De laatste jaren schreef hij verschillende naslagwerken over de Amerikaanse film. Hij vond het een eer om deze Magritte te mogen voorzitten. 'Dit festival verdient meer en meer zijn sporen in de Europese filmwereld. Zelfs de naam Magritte, geweldig, en een opsteker voor het huidige Belgische talent.'
Hij spreekt niet alleen over het talent van de regisseurs en acteurs in België, ook de filmtechniekers van Belgische bodem staan bekend voor hun efficiëntie. Hij werkte in zijn film 'La fille de D'Artagnan' met Belgische techniekers. 'Ik heb veel bewondering voor jullie kleine landje dat zulke grote cinema maakt. De Belgische film is rijk aan twee talen en culturen. Het is vooral de originaliteit van de thema's die me zo raakt. Uiteraard moet je daarom ook wel wat inside informatie hebben. Een film zoals Rundskop, op en top Vlaamse, is moeilijk wereldwijd te brengen, en toch doen jullie dat. Dat is het grote verschil met de Amerikaanse en Franse filmmakers die steeds onderwerpen kiezen die in de mode zijn, flauw en banaal zelfs. De Belgische film heeft echte roots, wat niet wil zeggen dat het folkloristisch is, begrijp me niet verkeerd. De broers Dardenne die scherp de Belgische samenleving neerzetten en dit met uiteenlopende onderwerpen. Je zou kunnen zeggen dat de Belgische film sterk is in zijn underdog positie.'
Er is nog ander filmnieuws uit ons landje: Jakob Verbruggen, de 31-jarige regisseur van Code 37 – is als eerste Vlaamse regisseur te vinden in de payroll van de BBC. Hij gaat voor het grote Britse televisiebedrijf een reeks maken The Fall. The Fall gaat over het persoonlijke leven van een seriemoordenaar. Hij wordt op de hielen gezeten door een vrouwelijke inspecteur. Gillian Anderson , de koele vrouw van de X-files, zet deze harde politievrouw neer. Wat de producers vooral aanspreekt in het werk van Jakob Verbruggen, is de visuele aanpak van de film Code 37. De film was in Vlaanderen goed voor 300.000 bezoekers. Verbruggen reageert opgetogen op de nieuwe stap in zijn carrière. Hij beschouwt het als een unieke kans om zich internationaal te profileren
Geen opmerkingen:
Een reactie posten