donderdag 21 april 2011

Goed nieuws is gratis

De New York Times riskeerde vele lezers te verliezen toen ze overgingen op betalend online toegang. Maar de maatregel was nodig om de terugval hun inkomsten uit de reclame van de gedrukte uitgave op te vangen. Zij wonnen sinds 28 maart 100.000 geregistreerde lezers. Dat brengt zo een $26 miljoen op. Een ideetje voor de goednieuwskrant.

De analyst van de online service bij de NYTimes, Doug Arthur, is tevreden met dit cijfer. Hij had 200.000 registraties gepland in 1 jaar. De evolutie wordt nauw in het oog gehouden door andere kranten. Zij zoeken ook nieuwe inkomsten om de reclameterugval in de gedrukte editie goed te maken.

Dit bewijst dat de krantenwereld kort bij kas zit. Zij hebben moeten incasseren terwijl andere computer en internet media een grote sprong gemaakt hebben. NYTimes is niet de eerste krant die met betalend lezen op internet begint. Bij ons is de Standaard reeds een tijdje bezig met bepaalde artikels en De Tijd ook. In Amerika zijn ook gespecialiseerde kranten, vooral technische en financiele kranten, al een tijdje betalend en werken ze goed.
Het zou de goednieuwskrant niet zijn, moesten wij ook overstappen op dit systeem. We blijven gratis, bereikbaar voor iedereen, ook al is het met momenten een beetje krap en zit onze stressmanager aan de kwaliteit van onze koffie. Vorige week moesten we zelfs koffie zonder melk drinken. We hadden voorgesteld om de suiker te rantsoeneren, maar hij had vlug door dat er niemand suiker gebruikte. Er zijn van die dagen dat ook wij wel eens verleid worden tot de gedachte: als we nu eens, al is het maar 1 centje vragen...
Maar we blijven puur en gratis!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten