zaterdag 16 april 2011

Bedrijven: sociale verantwoordelijkheid

CSR, MVO, teambuilding, you name it, het zijn termen die in zijn. Vroeger heette het gewoon: 'iets gaan drinken met die van den bureau.' Tegenwoordig is het Bedrijfs-sociale verantwoordelijkheid (CSR) of Maatschappelijk verantwoord ondernemen, MVO.

Het kan vanalles zijn, als het de collega's maar dichter bij elkaar brengt en er een sociaal prijskaartje aan plakt. Een stadskwis voor het bijzonder onderwijs, een busuitstap met de kinderen van het bedrijf, een dag werken als animator in een rusthuis van de buurt, het jeugdhuis schilderen of de turnzaal van de wijk opfleuren met een pannekoekenbak, het zijn allemaal ideetjes die je met je bedrijf kan uitvoeren en die onder de noemer van van csr, mvo, teamverbetering, timesharing enz.
Deze tijdsprojecten bouwen bruggen tussen bedrijven en organisaties. Het werkt langs beide kanten. Uw bedrijf wordt er beter van en voor wie u het doet ook. Bedrijven zoals T4S werken deze projecten voor bedrijven uit. Time4Society kijkt wat het beste aansluit bij de doelstellingen van uw bedrijf en wat uw personeel bijvoorbeeld kan bijdragen in een sociale surplus. Dit kan maatschappelijk zijn, ecologisch of cultureel. Bedrijven zoals T4S organiseren de namiddagen, zodat het bedrijf zelf niet meer tijd in deze projecten moet investeren dan de daadwerkelijke namiddag dat uw personeel in een sociaal project zal werken. Het is een win-win situatie voor alle partijen die betrokken zijn.
Een namiddag teambuilding kan op sportieve manier, ook kan men een namiddag of weekeinde werken voor sociale projecten. Er is niets zo verrijkend dan werken voor andere mensen die minder kansen krijgen in gelijk welk gebied: lichamelijk, sociaal of economisch. Zelfs iets organiseren om de toneelzaal van de wijk te verbeteren, of een park te reinigen, gras afdoen, wieden en snoeien, is zelfs voor de saaiste klerk van een bedrijf een reden om zich dichter bij zijn collega te voelen, al is het maar om de grasmaaier aan de praat te krijgen.
Originaliteit is steeds inspirerend. Mensen blij maken is een duurzame verbetering voor bedrijf en werknemers. Net zoals delta lloyd life een kerstfeestje hield voor eenzame bejaarden, electrabel medewerkers investeerden energie in het beheer van een bos, medewerkers van glaxosmithkline gaven aan een school in de nabijheid een likje verf. Zelfs organiseerden de douane in nederland eens voor een dessertbuffet, allemaal zelf gemaakte cakes, koekjes en taarten, voor een plaatselijk rusthuis. De vreugde die je voelt als je een ander ziet genieten is iets dat je bijblijft, dan weet je waarom je iets doet.
CSR,MVO, teambuilding, het zouden geen loze woorden mogen zijn. 'Iets gaan drinken met die van den bureau' wordt nu: 'iets gaan drinken met de mensen rondom ons.'



Time4society geeft een inlichtingsseminarie:
Geef alvast een halve dag tijd per jaar. Als u zich inschrijft in mei, ontvangt u 20% korting (maximaal 1 project per bedrijf). Meer weten? Investeer enkele minuten tijd in het lezen van de informatie op www.geeftijd.be of bel naar 015/28.54.09.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten