donderdag 10 maart 2011

Maya de bij

Een dagje kranten lezen kan schadelijk zijn voor je gezondheid, dat ondervinden de lezers van de goednieuwskrant iets minder dan reguliere krantenlezers. Neem nu het artikel over de bakfietsmensen. Een karikatuur wordt van hen neergeschreven, te bakvisachtig om het te herhalen. Daarna het artikel over Maya de bij die wordt gekatalogeerd als 'suf erfgoed'. Halloo?¿ Waar halen journalisten het vandaan dat zij de wereld mogen veranderen of etiketeren? Ik voel me persoonlijk aangesproken in het tweede geval, daar ik een zonnige blije en zeker geen suffige dochter heb die luistert naar de naam Maya en als schoolgaand meisje steevast werd aangesproken als Maya de bij. Wat zij als dochter van Rein(tje de vos) helemaal niet erg vond, zelfs vereerd was. Nu noemt men dat...suf erfgoed.



Nu studio 100 het in 3D wil uitgeven, is het plots hip en modern. Is dat omdat journalisten graag 3D kijken of omdat ze studio 100 niet voor het hoofd willen stoten? Ik heb zo mijn bedenkingen, die ik uiteraard niet ga verkondigen. Ik zal me maar concentreren op de serie zelf, al of niet in 3D.
Maya de bij, De Biene Maja, is gebaseerd op een Duits boek gescrheven door Waldermar Bonsels in 1912. Het gaat over een kleine bij die Maya heet en haar vriendje Willy, ook een bij, Flip een sprinkhaan en andere insecten die in het leven van de kleine Maya een belangrijke rol spelen. Je kan het vergelijken met Eric of Het kleine insectenboek van Godfried Bomans.
Het onderwerp van deze twee boeken is heel interessant. Het thema komt niet vaak voor. Het valt buiten de levenssfeer van het moderne kind. De insectenwereld is een wereld waar de auteurs creatief mee om kunnen gaan. Ze openen een wereld vol fantasie en avonturen. Een bij is geen bij meer als je Maya de bij gezien hebt, een sprinkhaan is geen vies beest meer als je Flip leert kennen. De kevers zijn aardige beestjes als je ze bezig ziet in de avonturen van Maya en Willy. Het boek zet je aan om te denken over insecten.
Maya is een honingbij. Ze wordt geboren op het moment dat er een revolutie dreigt uit te breken in de bijenkorf. De colonie verdeelt zich in twee. Maya en Willy worden opgevoed door de lerares Mevrouw Cassandra. Ondanks haar meermale verwittigingen wil Maya toch iets meer van het leven en de wereld zien dan in de les wordt voorgeschoteld. Zij verlaat de bijenkorf en gaat in de wijde wereld leven. Daar vindt het avontuur haar. Als ze gevangen wordt genomen door de aartsvijand van de bijenkorf, staat ze voor een verscheurende keuze: ontsnappen en terugkeren naar de korf of als slaaf blijven werken voor de wespen. Ze keert terug naar de korf, wordt ontvangen als een heldin en wordt de opvolgster van Mevrouw Cassandra.
Het originele boek had een politieke boodschap, net zoals de fabels van La Fontaine. Maya vertegenwoordigt de indeale individu en de bijenkorf de ideale militaristische maatschappij,zoals het paste in het Duits Nationalisme van 1912. Toch vinden we er de slechtere kanten in terug van een maatschappij, waar Maya tegen vecht, zoals racisme, nationalisme tegen wil en dank en het blinde militarisme. Maya bewijst met haar avonturen dat respect de basis is van vrijheid en geweldloosheid. Collectief samenwerken/leven is ook een thema van het verhaal. En het is juist de onafhankelijkheid van Maya die bewijst dat het mogelijk is, zonder je eigen identiteit te verliezen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten