Vlaanderen slibt dicht, niet alleen de rivieren, ook de wegen. De baggeraars DEME of De Nul kunnen daar weinig aan veranderen. Autostrades en grote binnenbanen liggen er bij de spitsuren verdrietig bij vol met vrachtwagens en auto's die als slakken vooruit kruipen.
De Vlaamse regering en de stad Antwerpen zijn het eens
geworden over 33 maatregelen die de files moeten verlichten in
afwachting van een structurele oplossing voor de verzadigde Antwerpse
Ring. Het gaat onder meer om spitsstroken, aanpassingen aan de
weefstroken en verbeterde signalisatie.
Om de files op de Antwerpse Ring op korte termijn te
verlichten, worden de komende jaren 33 zogenaamde quick-wins
doorgevoerd. Die focussen vooral op een betere doorstroming en een
verhoogde veiligheid rond de Antwerpse verkeersknoop. Ze zijn samen goed
voor enkele tientallen miljoenen euro.Spitsstrook
Meest in het oog springende maatregelen zijn de nieuwe spitsstroken. In 2014 komt er al één op de E19 naar Brecht en daarna ook op de E17 in de richting van de E34. Op de A12 tussen Leugenberg en Ekeren wordt in 2014 de pechstrook als rijstrook ingericht, zodat de invoegstrook naadloos overgaat in de uitvoegstrook.
Eveneens in 2014 wordt de weefzone van de oprit Wommelgem op de E313 verlengd en wordt de oprit van de Blancefloerlaan op Linkeroever naar de Kennedytunnel grondig herzien.
‘Dit zijn niet de grote werken, maar we geven hiermee wel ettelijke tientallen miljoenen euro’s uit om op korte termijn files weg te werken’, zegt Vlaams minister-president Kris Peeters (CD&V). Bart De Wever is naar eigen zeggen heel blij, maar hoopt toch dat er zo snel mogelijk kan worden gestart met de structurele werken.
Oosterweel
Maandag besliste Europa dat het zich nog niet wil uitspreken over de bouw van het deel van de Oosterweelverbinding dat niet gewijzigd is na het Antwerpse referendum in 2009. De Lange Wapper werd toen weggestemd en door de regering omgezet in tunnels, maar de ondertunneling van de Schelde bleef ook in de nieuwe plannen overeind. Europees commissaris Michel Barnier wil eerst de resultaten van het Plan-MER afwachten. Dat onderzoekt de milieu-effecten van de Oosterweelverbinding.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten