 |
| Jezus op palmzondag |
 |
| Dionysus ter dood veroordeeld |
Vandaag is het Palmzondag, de intreden van Jezus
Christus in de stad op een ezel. De symbolische waarde van dit verhaal ontgaat
ons vaak dezer dagen. Vluchtig kunnen we stellen dat Jezus dit deed, of de
evangelisten dit schreven, om de eenvoud van hun leider uit te drukken. De
tegenstrijdigheid van de eer van het volk dat hem erkent als koning en zijn
roep tot eenvoud. De ezel ten tijde van Jezus, had een geladen betekenis. Ten
tijde van de oude Egyptenaren en de Grieken, gebruikte men de ezel als symbool.
Het symbool van de dierlijke innerlijke 'ik' van de mens, het lagere. Rijden op
een ezel is een teken van het beheersen van de dierlijke en lagere
driften.
De ezel komt men vaak tegen in religieuze of
filosofische geschriften. Profeten zeiden dat de 'koning van de mensheid' op
een ezel zijn intrede zou doen, jaren voor Jezus het op Palmzondag deed.

Dit
was een uiting van de verlichte, de mens die zichzelf overstijgt en zijn lagere
ego beheerst. De ezel en de os staan in de stal, niet omdat dit dieren zouden
zijn van de arme boer, wel omdat het symbolen waren van het zaaien en oogsten.
"Hij die zal zaaien in de vier windstreken, wordt bijgestaan door de os om
te ploegen, de ezel om de oogst te transporteren."
Koningen en hoge gezanten op een ezel zijn
boodschappers van vrede, ruiters op een paard zijn strijders. In Azie reizen
guru's en spirituele rijders op een witte ezel als teken van hun
verlichting.
Het evangelisch verhaal van Jezus op palmzondag is
een geladen verhaal. Jezus op de ezel, beheerser van de lagere menselijke
driften, boodschapper van vrede, met de kennis van het mysterie in de hand. De
palm, teken van wijsheid van het mysterie van hemel en aarde, van de mensheid,
zoals Plato schrijft in zijn verhaal over Dionysus die op een ezel
triomfantelijk zijn dood tegemoet rijdt, als hij zijn passie overwonnen heeft
met een palm in zijn hand.
>Verder zit het Paasverhaal vol symbolen. Het is het
meest geladen hoofdstuk uit de bijbel. Deze week krijgen we het laatste
avondmaal, de voetwassing, het verblijf in de Hof van Olijven, de ontkenning
van Petrus, de haan en het kruis. Profane teken, symbolen van voor het bestaan
van de kerk, oorsprong in het esoterisme, Griekse wijsheid misschien betrekking
tot de kern van het mysterie van het leven op aarde?
Geen opmerkingen:
Een reactie posten