vrijdag 22 maart 2013

De Paus en zijn gazet

De Paus kocht , toen hij nog Jorge Bergoglio was, zijn gazet in Argentinië in de krantenkiosk voor de Belgische ambassade. De eigenaar, Daniel Del Regno, liet elke dag de krant brengen bij het appartement van de bisschop achter de hoek. Eergisteren kreeg Daniel een telefoon. 'Daniel, u spreekt met de kardinaal Jorge," nog voor de nieuwe Paus verder kon spreken, reageerde Daniel met de woorden "doe niet onnozel, Mariano." Hij dacht dat zijn vriend hem voor de gek hield, zeker na de persaandacht van de afgelopen dagen voor de kiosk, die over de kathedraal van Buenos Aires staat. Het antwoord klonk verrassend en overtuigend: "Echt waar, Daniel, ik bel je vanuit Rome, ik ben Jorge Bergoglio". Daniel verbleekte en er sprongen tranen in zijn ogen. De Paus belde om zijn abonnement op te zeggen. Daniel vroeg of hij hem ooit nog zou zien, waarop de Paus antwoordde dat hij altijd in Buenos Aires zou blijven in geest en hart, maar dat een fysieke aanwezigheid iets gecompliceerder zal zijn. Hij bedankte de krantenman voor zijn goede zorgen al die jaren en vroeg hoe het met de familie was.
Kardinaal Bergoglio op bezoek in een buitenwijk van Buenos Aires
Luis en Daniel Del Regno, vader en zoon, zijn sinds 1997 eigenaar van de krantenkiosk over de kathedraal op het plein Plaza de Mayo in het centrum van Buenos Aires. Elke zondag na de mis kwam hij langs de kiosk en betaalde de kranten van de afgelopen week. "Hij maakte steeds een babbeltje met ons en nam dan de bus 28 naar Lugano om zieken te bezoeken," vertelt Luis. "Ik kan wel 1001 anecdotes vertellen over deze goede man. We staken de krant in een plastiek zak om deze te beschermen tegen regen en wind, elke zondag had hij de 6 zakjes bij om ze te herbruiken. Ik krijg elke keer kippenvel als ik er aan denk dat deze eenvoudige grote man nu Paus is. Hij had altijd een aandachtig woord voor iedereen die passeerde, hij doopte mijn kleinkind, gisteren beldehij vanuit Rome, tussen al zijn drukke activiteiten om zijn abonnement op te zeggen, hij veranderde mijn leven, gewoon door zijn tegenwoordigheid, het is een unieke man." Dat vertelt Luis, eigenaar van de krantenkiosk aan iedereen die het horen wil. De zoon herinnert zich nog het gesprek voor Bergoglio vertrok naar Rome: "en kardinaal zal u de dirigentstok opnemen?" "Dat, Daniel, is een heet ijzer dat ik liever aan anderen overlaat, ik ben terug binnen 20 dagen, breng jij maar verder elke dag de krant." Daniel schudt zijn hoofd:"en toen vertrok hij. De rest...dat is geschiedenis, voor eeuwig." Op het einde van het telefoongesprek vroeg Paus Fransiscus of Daniel voor hem wilde binnen in de kathedraal aan de overkant.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten