dinsdag 16 oktober 2012

De Rode duivels walsen door

De Rode Duivels zijn niet meer te stoppen, na jaren van afwezigheid op het wereldpodium, staan ze er terug. Eerst dachten we dat het een beetje wankel was, maar na deze avond, na de winst tegen Schotland, drie op rij, kunnen we er niet meer onderuit: de Duivels spelen zelfs de discussie rond BDW naar huis.
De supporters konden deze avond life genieten van een match die op 2-0 winst eindigde. Met 10/12 staat Belgie samen eerst met Kroatie. De Schotse keeper, Mc Gregor strooide een paar keer roet in het eten, maar na een record aantal kansen, gingen er toch twee ballen in de netten. Onze keeper hield zijn hoofd ook fier overeind. Courtois, de jonge snaak onder de Belgische nationale doelmannen, verdedigde zoals de grootste.  Na de geweldige safe van de vrije trap, schudde de Duivels wakker. Er moest niet alleen goed gespeeld worden, ook scoren was belangrijk. De rust bracht raad. Benteke probeerde nog eens, Hazard deed een schijnpoging, maar nog steeds geen verzilvering van al die kansen. Tot De Bruyne eindelijk een goede voortrap gaf, die Benteke met een kopbal kon binnenspelen. Toen speelde Kompany nog even zoals hij gewoon is, en scoorde voorbij McGregor. 2-0 een mooie uitslag.



Bondscoach Marc Wilmots: "Deze overwinning is zeker verdiend. In de eerste helft zijn de Schotten twee keer gevaarlijk geweest op vrije trap, maar verder niks", zegt Wilmots. "Bij ons heeft Vital Borkelmans daarentegen acht à negen kansen geteld."

"We hebben enorm veel druk ontwikkeld tegen een stevige Schotse muur van twee keer vier spelers. Na tien minuten had het al 1-0 moeten staan, dan was het veel makkelijker gelopen. Tijdens de rust heb ik gezegd dat iedereen geduldig moest blijven."

"In de tweede helft bracht ik er Hazard in omdat Dembélé zijn heup verdraaid had. Toen we dan eindelijk scoorden, liep het allemaal vlotter."

Kompany maakte er al snel 2-0 van. "Zijn doelpunt was schitterend, maar dat interesseert mij  niet zo erg. Ik ben vooral blij dat er weer zo goed verdedigd is en dat we de nul gehouden hebben. In vier wedstrijden hebben we slechts één tegendoelpunt geslikt."

"De hele ploeg heeft vandaag hard gewerkt. We moesten enorm veel energie verbruiken om de tegenstander zo achteruit te duwen en niet te laten ademen."

"Er wachten ons nu twee wedstrijden tegen Macedonië en daar moeten we vier op zes pakken. We zijn op de goede weg, maar we staan nog nergens. Kroatië staat wel mee aan de leiding, maar zij moeten nog naar Servië en dat zal zeker niet makkelijk worden."

Kompany: "Ik deed het zoals Albert"

Aanvoerder Vincent Kompany deed wat hij al een hele tijd niet meer had gedaan: mee oprukken en nog scoren ook. Voor de camera van Sporza reageerde hij gevat.

"Ik had maandag Extra Time met Philippe Albert gezien en dacht: "Ik zal het eens even tonen". Nee, ik ben een grote fan van Albert en vond het een hele eer om met hem vergeleken te worden."

"Maar dat ík scoor, is niet belangrijk, dit was teamwork. In de rust zeiden we: "Blijf kalm jongens, het maakt niet uit of we in de laatste of eerste minuut scoren". De Schotten verdedigden goed, maar wij waren wel heel dominant."

Courtois: "Ik doe gewoon mijn werk"

Thibaut Courtois had met twee cruciale reddingen in de eerste helft een niet te onderschatten aandeel in de overwinning. "Ik wist dat ik weinig werk zou krijgen. Maar ik moest een paar hoge ballen plukken en attent blijven", zegt Courtois.

"En die vrije trap? Ik pak hem met links, want met rechts ging het niet. Ik heb mijn werk gedaan. Dat we in vier matchen nog maar één goal slikten, bewijst dat we een goeie verdediging en een goeie organisatie hebben en dat het klikt tussen mij en mijn verdediging."

De Bruyne: "Heel geduldig gebleven"

Met een assist voor Benteke was Kevin De Bruyne net als tegen Servië één van de bepalende spelers. "We hebben verdiend gewonnen. We wisten dat ze zich hier zouden komen ingraven, maar we zijn heel geduldig gebleven en goed blijven voetballen. We zijn niet nerveus geworden", zegt De Bruyne.

"Voor mij maakt het niet uit of ik vanaf links of rechts voorzet, ik ga er al tijd voor. En wie er staat, dat maakt niet uit, ik zwiep de bal voor doel. We blijven op kop en moeten zo blijven voortwerken."

"We blijven nu samen op kop met Kroatië. Dat Servië verliest is bovendien heel goed nieuws voor ons. Nu moeten we de lijn doortrekken tegen Macedonië.

Primeur (uit Het Laatste Nieuws)


Het Koning Boudewijnstadion krijgt vanavond tijdens de WK-kwalificatiematch van België tegen Schotland een primeur: supporters die niet in het stadion zijn, zullen de Rode Duivels toch live kunnen aanmoedigen. Webcambeelden van die supporters zullen tijdens de match immers live op het groot scherm in het stadion getoond worden. De actie kadert in de zogenaamde Duiveluitdagingen, waarbij supporters voor elke match van de Belgen een opdracht krijgen. Brengen ze die tot een goed einde, dan volgt een tegenprestatie van de voetballers.

Voor het tweeluik tegen Servië en Schotland moesten de fans 1.000 stadions oprichten, een taak die al zes uur na de lancering van de nieuwe uitdaging volbracht was. In totaal werden er meer dan 2.000 stadions geregistreerd via de Facebookpagina van de Rode Duivels.

De supporters krijgen nu ook de kans om via webcam live in het Koning Boudewijnstadion te verschijnen. Daarvoor moeten ze de Skype-account van de Rode Duivels -'belgianreddevils'- aan hun Skype-contacten toevoegen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten