donderdag 8 maart 2012

Prijzenoorlog in Belgie

Een jaar geleden hielden de grootwarenhuizen in Nederland een prijzenslag. Hierdoor kraakte de distributiesector in zijn voegen. Toen werd de vraag gesteld waarom dat in Belgie niet mogelijk zou zijn. Er werd toen door experten aangehaald dat de prijzen in Belgie reeds scherp staan en het economisch niet gezond is om elkaar te beconcurreren met prijzen onder de marktprijs. Dat was in Nederland ook de gangbare leuze: leven en laten leven. Tot Albert Heijn er in 2003 mee begon. Deze strijd werd tot in 2006 gestreden. Toen werden kleine supermarktjes verdeeld onder Albert Heijn, Jumbo en C1000. Toen Albert Heijn in Brasschaat open ging, begon het reeds te woelen in het Kempische distributiesysteem. Albert Heijn had goedkoper prijzen en naar eigen zeggen ook nog kwaliteit. De prijzen van de andere spelers werden onder de loep genomen. Delhaize kwam er als duurste uit, Colruyt de goedkoopste. Deze twee ketens verkopen misschien wel dezelfde producten; maar niet op dezelfde manier. Je hebt Delhaize fans en Colruytfreaken. Het zit als het ware een beetje in je bloed.
Toch dwingt de crisis iedere goede huisvader en -moeder naar besparingen toe. 
En zo begint nu ook op heel de Belgische bodem een prijzenoorlog. 


Dit naar Nederlands model?


De prijzenoorlog in Belgie wordt ingegeven door de internationale crisis. Carrefour en Delhaize zien hun internationale winst scherp dalen. Zij zijn toe aan een herstructurering. Deze twee ketens kunnen ook makkelijker in de harde prijzenslag stappen. Delhaize zet in België zijn logo 365 in. Die witte producten doen het uitstekend. Met Red Market gaat de groep zelfs de confrontatie aan met Aldi en Lidl. Carrefour volgt in dezelfde lijn.

Delhaize zag de bedrijfswinst verleden jaar met 10% dalen tot 935 miljoen euro. Carrefour diende zelfs 19% in te leveren en zag zijn resultaten dalen tot 2,1 miljard euro. Toch steeg de omzet van beide groepen licht. De Belgische tak van Delhaize blijft buiten de herstructurering en zij verhoogde ook hun dividend, terwijl Carrefour reeds flink sneed in hun personeelsbestand in Belgie en hun divididend ook verlaagde.
De prijzenslag in Belgie is niet ingegeven door het Nederlands model. Zij wordt geleid door de internationale crisis en niet om kleine supermarktjes aan te vallen. Een normale marktcorrectie, zou men kunnen zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten