maandag 11 juli 2011

Belgische chocolade rocks!

De Belgische groep Baronie heeft de Europese divisie Stollwerck van de Zwitserse chocoladefabrikant Barry Callebaut overgenomen. Financiële details over de transactie werden niet bekend gemaakt. Door de overname komt het merk Chocolade Jacques opnieuw in Belgische handen. In de overeenkomst is verder voorzien dat Barry Callebaut jaarlijks ongeveer 25.000 ton vloeibare chocolade, cacaobonen en halffabrikaten zal leveren aan Baronie. De geschiedenis van het Duitse Stollwerck gaat terug tot de eerste helft van de negentiende eeuw. Negen jaar geleden werd Stollwerck door Barry Callebaut overgenomen. Bij de verkoop aan Baronie zijn vijf productievestigingen in Duitsland, België en Zwitserland betrokken. Stollwerck produceert jaarlijks een volume van 100.000 ton en heeft ongeveer 1.700 mensen in dienst. Baronie was oorspronkelijk een Nederlandse bedrijf, maar is inmiddels een onderdeel van de groep Sweet Products uit Veurne. (MH)
bron: FIT, Flanders Investment&Trade.

De chocolade van Jacques is reeds gekend sinds 1894. Het logo van de ridder is nog steeds onveranderd gebleven.

Aan de trouw en toewijding van een ridder valt niet te twijfelen

Even terug in de tijd nu. In tegenstelling tot politieke marketing staat in 1869 het voeren van commerciële reclame nog in de kinderschoenen. Maar de noodzaak ertoe laat zich steeds sterker voelen, niet in het minst door de opkomst van de warenhuizen en de uitbouw van het spoorwegennet. Deze en andere ontwikkelingen doen de afzetmarkten immers flink groeien.
Geïnspireerd door het werk van afficheontwerpers gaat Antoine Jacques op zoek naar een sterk en impactvol symbool. Wat hij ermee wilt uitdrukken? Dit:
  • Jacques Chocolaterie staat in dienst van de kwaliteit,
  • Jacques Chocolaterie beheerst tot in de puntjes de kunst van het maken van chocolade,
  • Jacques Chocolaterie wil deel uitmaken van de grote onderneming die het maken van chocolade beheerst,
  • Jacques Chocolaterie wil bovenal zijn consumenten gelukkig maken!

De perfecte beheersing van een kunst in dienst van een zaak die men altijd trouw wilt blijven? Beter dan met het universele beeld van een ridder kan men dit niet uitdrukken, beslist Antoine Jacques. Met andere woorden: de zoektocht is voorbij, het logo gevonden. De ridder is geboren en zal voortaan de vier ijkpunten van Antoine Jacques' boodschap uitdragen en de waarden van Jacques Chocolaterie symboliseren
Nog steeds, na honderden jaren, roept de figuur van de ridder bij iedereen waarden op als trouw, engagement, eerlijkheid, rechtschapenheid en toewijding. Het zijn die waarden waar Jacques Chocolaterie borg voor staat. De groep Barry Callebaut, waartoe Jacques behoort, verdedigt ze dan ook in alle stadia van de productie door:
  • bij te dragen tot de verbetering van de levensomstandigheden van de telers in de Ivoorkust
  • de economische groei van de cacaoproducerende landen te stimuleren
  • de autonomie van coöperatieve verenigingen en cacaotelers te bevorderen
  • te waken over de kwaliteit van de chocolade in elk stadium van het productieprocess...


Vandaag de dag overstijgt het symbool van de ridder de strikte omkadering van de chocoladeproductie. Jacques Chocolaterie hecht ook veel belang aan sociale en ethische waarden en houdt deze in ere bij alles wat ze onderneemt .

Geen opmerkingen:

Een reactie posten