vrijdag 5 september 2014

Afrika, een stem van hoop

Haar optreden bij het huwelijk van Prins Albert van Monaco brachten haar reeds in de kijker. En onlangs bereikte ze nog eens miljoenen kijkers door haar openingslied van de Gemenebest spelen. Zij zong toen het lied 'Freedom Come All Ye' . Pumeza Matshikiza is 35 en komt uit Zuid-Afrika.  Haar eerste cd Voice of Hope, wordt op 6 oktober gelanceerd.
De Zuid-Afrikaanse sopraan is verbonden aan de Stuttgartse staatsopera in Duitsland. In 2013 tekende ze een opname contract voor haar CD met Decca Classics. De Voice of Hope zal opera aria's van Xhosa liederen brengen. Dit zijn Zuid-Afrikaanse gospels. 
'Het is opwindender en moeilijker om in een opname studio te zingen, dan voor een miljoenen publiek op het podium te staan. Je enigste luisteraar is de man aan het klavier. De interactie is volledig weg, en daarmee ook een deel van de uitdaging. Je moet in een opname studio vooral jezelf kunnen motiveren. Met deze CD wil ik vooral een nieuw geluid geven aan operamuziek.'

Opera zingen of het lichtere genre brengen is totaal verschillend. Meestal begin ik bij een optreden met aria's en eindig ik met het lichtere chanson. De techniek voor mijn stem is totaal anders. Met de Afrikaanse muziek is het alsof je neuriet, hier gaat het vooral over de emoties overbrengen door de techniek van je stembanden. Opera zing je met je hele lijf. De vertolking op de CD is pure emoties. Als ik naar iets luister, wil ik het hart horen kloppen van de zanger, van de vertolker. Anders is het geen muziek, maar 'geluid'. Een goed lied laat de emotie en de techniek in harmonie samenvloeien. 
Voor Pumeza is opera veel moeilijker dan gewoon zingen. In een aria moet je karakter leggen, een rol inspelen. Anders is het enkel een liedje. Een opera aria is een heel verhaal op zich en dan moet je overbrengen met je stem, verklaart ze nader. 
De Toverfluit en mimi van la Boheme vindt Pumeza het mooiste. Deze rollen zijn op haar lijf geschreven en in deze aria's kan zijn alles geven. In grote concertgroepen krijg je een regisseur die je helpt om meer in je muziek te leggen. Vooral in de Metropolitan Opera in Londen, heeft Pumeza geleerd wat acteren en zingen is. Zij houdt vooral van de Schotse regisseur Paul Curran, die haar heeft bijgebracht wat ze vandaag is: opera tot in het diepste van haar ziel.
Pumeza is het liefst op het podium of bij haar moeder en broers in Zuid-Afrika. 'Bij mama kan ik zo heerlijk genieten, zij is zo een smiley kopje,  'Ai, dis wat ek die graagste wil hê!'

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen