In Slovakie hebben een groep architecten zich op een innoverende manier op de sociale
architectuur gestort. In Latijns Amerika maakten ze reeds water met de
reclameborden, deze mensen maken huizen voor daklozen, achter een billboard.
Dit briljant idee bestaat erin om achter de grote
reclameborden langs de weg en studio te maken waar daklozen even in terecht
kunnen. Er zal een kleine keuken instaan, een badkamer en een
kruip-slaapruimte.
DesignDevelop, het team achter dit idee, legt het
project verder uit op hun website. "Het Gregory project geeft tevens
structuur aan de reclameborden. De appartementjes achterin zullen maar een
klein onderhoudkost vertegenwoordigen en van zo groot sociaal nut zijn”.
Het Gregory project is in zijn testfase en wordt
uitgewerkt in Slovakije omdat daar de energievoorziening reeds voorhanden was
bij de reclameborden. Vanuit dit project willen ze een studie maken op de
haalbaarheid van dit idee.
Het daklozenprobleem is wereldwijd een zware tol op
ons sociaal netwerk en leven. Een oplossing hiervoor vinden is geen sinecure.
Het vraagt een intensieve coordinatie tussen verschillende sociale diensten en
instellingen. Deze mensen zijn door teveel verschillende redenen in hun
situatie gekomen. Het verlenen van een ongedwonge schutplaats voor deze mensen
is van cruciaal belang, zeker in de winter. Gregory wil een alternatief geven
voor de schutplaatsen die teveel druk leggen op mensen die zich totaal willen
afsluiten van de maatschappij.
De reclameborden zijn meestal een storend element in
onze steden en langs de wegen. Nutteloos staan ze daar de skyline te
bevuilen. Als men ze nuttig kan inplanten,
lijkt het nog ergens op.
|
De sponsors van dit project worden vooral gekozen
voor hun lange termijn inzet. Zij krijgen een speciaal sociaal logo dat
wijst op social geweten. Gregory is een 'open source' initiatief van
architecten, designers en artisten.
|
Geen opmerkingen:
Een reactie posten