woensdag 9 juli 2014

Daklozen en reclameborden




In Slovakie hebben een groep architecten zich op een innoverende manier op de sociale architectuur gestort. In Latijns Amerika maakten ze reeds water met de reclameborden, deze mensen maken huizen voor daklozen, achter een billboard.
Dit briljant idee bestaat erin om achter de grote reclameborden langs de weg en studio te maken waar daklozen even in terecht kunnen. Er zal een kleine keuken instaan, een badkamer en een kruip-slaapruimte. 
DesignDevelop, het team achter dit idee, legt het project verder uit op hun website. "Het Gregory project geeft tevens structuur aan de reclameborden. De appartementjes achterin zullen maar een klein onderhoudkost vertegenwoordigen en van zo groot sociaal nut zijn”.

Het Gregory project is in zijn testfase en wordt uitgewerkt in Slovakije omdat daar de energievoorziening reeds voorhanden was bij de reclameborden. Vanuit dit project willen ze een studie maken op de haalbaarheid van dit idee. 
Het daklozenprobleem is wereldwijd een zware tol op ons sociaal netwerk en leven. Een oplossing hiervoor vinden is geen sinecure. Het vraagt een intensieve coordinatie tussen verschillende sociale diensten en instellingen. Deze mensen zijn door teveel verschillende redenen in hun situatie gekomen. Het verlenen van een ongedwonge schutplaats voor deze mensen is van cruciaal belang, zeker in de winter. Gregory wil een alternatief geven voor de schutplaatsen die teveel druk leggen op mensen die zich totaal willen afsluiten van de maatschappij. 


De reclameborden zijn meestal een storend element in onze steden en langs de wegen. Nutteloos staan ze daar de skyline te bevuilen. Als men ze nuttig kan inplanten, 
lijkt het nog ergens op.  


De sponsors van dit project worden vooral gekozen voor hun lange termijn inzet. Zij krijgen  een speciaal sociaal logo dat wijst op social geweten. Gregory is een  'open source' initiatief van architecten, designers en artisten. 

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen