maandag 31 december 2012

Vergane Belgische glorie

foto Juan Foglia, interieur las belgas, Belgische treinstellen in Buenos Aires
Een dilemma waar de redactie van deze krant dagelijks mee worstelt: is dit goed nieuws of slecht? Het afwegen of de groep voor wie het goed nieuws is, groter is dan de groep voor wie het slecht nieuws is. Want elk bericht heeft zijn tweeledigheid. We proberen neutraal te blijven en ons zo open mogelijk op te stellen, maar die menselijke neutraliteit, daar schort altijd wel iets aan. Deze keer is het echt wel moeilijk. Het nieuws dat ons bereikte is goed nieuws voor een grote groep, maar wel slecht nieuws voor cultuurfreaken en vooral Belgische cultuurmaniakken, waaronder de redactie. Weg alle neutraliteit. De groep waarvoor het goed nieuws is, is zelfs bekend: 200.000 mensen per dag. Een groep die je moeilijk kan verdoezelen. Het zijn de mensen die dagelijks de metro nemen in Buenos Aires, wel bepaald de lijn A. Deze lijn is een historische lijn waar België van in het begin een belangrijke rol in heeft gespeeld. De linea A in Buenos Aires is de oudste van Zuid-Amerika. Deze lijn is gebouwd van 1910 tot 1913 door Belgische ingenieurs. De electronica en de software know-how van de Buenos Aires'metro is nog steeds in handen van een Belgisch bedrijf. Tot heden, en wel tot vandaag als laatste dag, rijden er nog Belgische treinstellen in de metro Linea A, de Brugueoise, metrostellen gemaakt in Brugge. Deze mooie houten metrostellen zijn een toeristische trekpleister. Reizen met deze treinstellen is reizen in de tijd. De 'Belgas' zijn dan ook 100 jaar oud. Of liever, zouden morgen 100 jaar worden, het mag echter niet zijn. Op 1/1 sluit de linea A 6 weken voor herstelling, en dat is dringend nodig, en worden de 95 Belgische wagons afgevoerd en vervangen door nieuwe Chinese. Of er er een nieuwe bestemming is voor deze museumstukken is nog niet uitgemaakt. De stad staat nog open voor alternatieven. Een hint voor de Belgische overheid?


In de Argentijnse krant stond vandaag een bijdrage van een exreiziger van Linea A, die goed nieuws brengt, een lichtpuntje in deze donkere Belgisch-Argentijnse dagen.
"Als ik naar het werk rij, luister ik steeds naar de nieuwsberichten op de radio. Daar sijpelen meestal slechte berichten mijn autootje binnen. Deze morgen was het eens anders. Tijdens de laatste speciale stadsbestuur-vergadering op 21 december, verging de wereld toch een beetje. De vergadering liep van 20/12 10 u 's morgens tot 21/12 laat in de avond. Tijdens deze vergadering werd beslist dat de Linea A voor 6 weken zou sluiten en dat de mooie Belgische wagons zouden worden afgevoerd. Tot daar het slechte nieuws. De laatste stemming van deze marathonvergadering ging over het opstarten van een bibliometro, een netwerk van bibliotheken in de stations van de metro zoals ze dat doen in Mexico, Brazilië, Chili, Spanje en Colombia. Het idee is dat de reizigers gratis boeken kunnen lenen in gelijk welk station in de metro. Dit project is geen primeur voor Buenos Aires, maar wel een prachtig idee om de mensen terug aan het lezen te brengen. Sinds vorig jaar heb ik een klein autootje en neem ik minder het openbaar vervoer. Het ergste van al is dat ik veel minder lees. Toen ik nog de metro of de bus nam, verslond ik tijdens de rit boeken. De metro bracht me waar ik moest zijn, mijn boek bracht me veel verder in plaatsen zonder limieten. Als ik in een spannend deel van een boek was, nam ik vaak de bus, omdat deze er langer over deed om me daar te brengen waar ik moest zijn, zodat ik tot de laatste minuut kon genieten van mijn lectuur, elke opstopping en elke file verwelkomde ik met plezier. In de Linea A, die tijdens dezelfde marathonvergadering werd gemoderniseerd, heb ik honderden onvergeetelijke boekreizen gemaakt. In de oude houten stellen, las belgas, (de belgen) waande ik me ook in een oude bibliotheek, houten lambrizeringen, antieke leeslampen, een luxe dat nu voorgoed tot het verleden behoort."
Als de Belgische prachtige treinen afgevoerd worden, is de bibliometro misschien een mooie compensatie. Voor de reizigers, en die zijn met z'n 200.000 per dag, is een modernisering van deze lijn noodzakelijk. Als de linea A terug opengaat met de nieuwe chinese wagons, zal hun reis eens zo comfortabel en vlug zijn, hoewel de historische schoonheid zal vergaan.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten