dinsdag 6 november 2012

Gejaagd door de VW wind

Auto's worden zuiniger en zuiniger. Volkswagen heeft in dit concept zeker een naam hoog te houden. Ze kwamen, na de Japaners met de zuinige Polo en Golf op de markt in de jaren '70, terwijl hun kever reeds in de jaren '40 een kleine drinker was naast de mastadonten van Ford en GM die van naftstation naar nafstation reden. Gejaagd door de wind, zou een slogan van VW kunnen zijn. Veel van hun modellen zijn afgeleid van namen van winden: de Golf (naam in Europa) komt van de golfstroom, het model Scirocco van de Sirocco wind die over de Mediteraanse regio blaast, en de Passat van de passatwind.
De Volkswagen heeft als traditie vleugels, de Golf Blue motion verbruikt 4.5/100 km, een zuinig kunstje, en met het nieuwe model doen ze nog beter.

De nieuwe variant van de Blue Motion presteert nog beter, er zijn ingrijpende veranderingen gedaan ivm het gewicht, een nieuwe motor en een betere stroomlijn. De nieuwe Golf wordt 100 kg lichter, dat is een gewichtsverlies om U tegen te zeggen. De ingenieurs van de Bluemotion zijn erin geslaagd om 15% van het verbruik terug te dringen, wat het verbruik nu onder de 4 l/100km brengt met een uitstoot van CO2 85g/km.  In vergelijking met de gewone Golf werkte Volkswagen vooral aan de stroomlijn: een 15 mm lagere ophanging, luchtgeleiders aan de zijkant van de kofferklep, een nieuwe dakspoiler, extra bekleding voor de bodem van de auto, gedeeltelijk afgesloten luchtroosters, enzovoort.  Banden met een lagere rolweerstand en hogere druk, een vijfversnellingsbak met langere overbrenging, remenergierecuperatie en een start-stopfunctie behoren ook tot de uitrusting.
Onder de motorkap ligt een nieuwe 1.6 TDI met 110 pk, waarmee de Golf BlueMotion een respectabele topsnelheid van 202 km/u haalt. Voorlopig is dit nog een studiemodel, maar in de zomer van 2013 komt de zuinigste Golf ooit op de markt. Met een volle tank geraak je dan in 1 trek van Antwerpen, om maar een wereldstad te noemen, tot in Barcelona om een andere prachtstad te noemen.
Daar kan je zelfs nog een beetje rondrijden om een goed hotel te vinden, allemaal met 1 tankbeurt. Als we dat even vergelijken met een Kevertje uit de jaren 60, die reed met 12l 100 km zonder morren, maar dan was zijn pitje ook uit.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten