donderdag 24 mei 2012

Blijf positief in het leven


Op woensdag 30 mei organiseert de MS-liga het Nationaal MS steunactie-event. Catherine Gheldof wil zeker van de partij zijn, als het fysisch mogelijk is. In 1993 is bij Catherine multiple sclerose vastgesteld. “Ik ben beperkt in mijn doen en laten, maar wil mij niet laten gaan. Ik sta nog steeds positief in het leven.”
Catherine is 45 en was 26 toen de ziekte bij haar werd vastgesteld. Sinds de eerste symptomen en de diagnose verliep 8 jaar.  Toen de ziekte eindelijk werd herkend, had Catherine 2 kinderen. Haar echtgenoot en Catherine zaten niet bij de pakken neer en kregen nog twee kinderen. Ze kan het leven nog aan met goede en slechte momenten. Na haar 26ste had ze geregeld periodes van verlammingen. Deze bleven meestal enkele weken duren. Op haar 32ste werd ze blind. Stilaan is haar zicht wel terug gekomen. Nu is Catherine al 4 jaar verlamd aan 1 zijde. De opstoten probeert Catherine te beperken met medicatie.  Voor de ziekte leefde Catherine als een bourgondiër, naar eigen zeggen. Vandaag leeft ze met een strikt dieet.
Catherine is getrouwd met Jean Paul Lefebvre en hebben vier kinderen van 22-21-17 en 16 jaar. Drie jaar geleden richtte ze samen met haar man de vzw Blijf Actief op. Het is een platform voor en door mensen met een beperking. Vorig jaar werden de eerste community days, een soort beurs, georganiseerd in het Ring Shopping Kortrijk Noord. In 2013 trekt de organisatie richting Oost-Vlaanderen, Antwerpen en Limburg.
Het gezin van Catherine leeft mee met de ziekte. Als er een uitstap gepland is, is het aan Catherine om te zeggen of ze zich goed genoeg voelt om te gaan. Als dat niet het geval is, is zij het altijd die de boel afblaast. Niet makkelijk. “Maar ik blijf positief tegenover het leven. Ik weet dat er een dag zal komen dat ik in een rolstoel beland, sterven doe ik niet van MS, je sterft met MS.”
Blijf Actief vzw is het levensproject van het gezin. Het platform geeft aan velen met een beperking de mogelijkheid om verder te zien dan hun handicap. “Door mijn ziekte heb ik heel wat informatie verzameld. Ik merkte snel dat lotgenoten met veel vragen zaten. Daar kon ik soms een antwoord op geven of een antwoord vinden. Op een bepaald moment hebben we beslist om een website online te zetten en alle informatie te bundelen. Vandaag is dat verdeeld in drie delen: mobiel blijven, omgaan met beperkingen en actief leven. Vorig jaar organiseerden we voor het eerst community days. Dat was een overdonderend succes. Leveranciers van trapliften, firma’s voor aanpassingen aan wagens, sportclubs voor rolstoelbasket en dergelijke waren aanwezig. Er is enorm veel volk op afgekomen, daarom hebben we beslist om het in elke provincie te organiseren. BlijfActief is het bewijs dat er nood is aan platform met veel informatie.”
Info: www.blijfactief.be
M5-steunactje vindt plaats op
30 mei in Laken (Brussel).'",
info : www.ms-steunactie.be

Geen opmerkingen:

Een reactie posten