maandag 18 april 2011

Kever of vocho, nieuw en pittig

Iedereen kent wel een stukje van de geschiedenis van De Kever, de auto die uit het brein rolde van Ferdinand Porsche. Hij kreeg van Hitler de opdracht om een auto te maken voor het volk, een volkswagen als het ware. Porsche combineerde ideeën van twee companen, Bela Barenyi en Erwin Komenda die later niet meer in het plaatje thuishoorden. Andere geschiedkundigen spreken dan weer van de joodse oorsprong van de kever. De heer Ganz uit Hongarije zou de bedenker zijn van de auto voor het volk. Wat er ook van zij, de motor, de viercilinder boxermoter, werd ontworpen door Franz Reimspiess. De oorlog hield de massaproductie tegen en de wagen was meer een paradepaardje van de regering Hitler dan een echte wagen voor iedereen.
De 'Brilkever' rolde als massaproduct pas na de oorlog van de fabrieksband. De achteruit van de kever had twee kleine rondje venstertjes, net als een bril, vandaar de naam.  Men maakte niet dadelijk een grote productie. Het fabriek begon heel voorzichtig door de Engelse militaire staf in Duitsland die voor de wederopbouw verantwoordelijk waren. Zij hadden er geen goed oog in en maakten in het begin alleen een paar kevers voor nutsbedrijven. Toch was er interesse, het eerste land waar naar uitgevoerd werd was Nederland. Daarna werd er geexporteerd naar Amerika, Zweden en Engeland. Deze modellen waren luxueuzer aangekleed dan de Duitse modellen.

Daarna was de productie niet meer bij te houden. er werden 21.5 milj exemplaren verkocht in de wereld. Door de jaren heen werd zijn model hier en daar wat veranderd. In 1972 verbrak de kever het record van T-Ford als meest geproduceerde auto. Ter gelegenheid van dit record werd er een speciale uitvoering gebouwd, de Weltmeister. Deze kever is geproduceerd tussen februari en maart 1972, ongeveer 5.000-6.000 stuks.

Van de Volkswagen Kever zijn in totaal 21 529 464 exemplaren gebouwd. De Kever was hiermee in 2003 de op één na meest verkochte wagen ter wereld (na de Volkswagen Golf). De laatste klassieke Volkswagen Kever werd gebouwd op 30 juli 2003 in Puebla, Mexico. De laatste komt uit de serie 'Última Edición', die in een beperkte oplage van 3000 exemplaren werd gebouwd in de kleuren blauw en beige. Deze editie was uitgevoerd met een 46 pk injectie motor en standaard voorzien van een radio cd-speler, alarm en was alleen beschikbaar voor de lokale (Mexicaanse) markt. Toch zijn er honderden exemplaren in het buitenland (Europa, Japan, USA en Australië) terechtgekomen bij liefhebbers die deze zelf importeerden. De productie van de Kever is stilgezet, maar er worden nog wel bouwpakketten verscheept vanuit Mexico en onderdelen blijven nog zeker 10 jaar leverbaar.
De productie in Duitsland was al gestopt in 1978. De laatste Kever kwam uit de fabriek in Emden. Het model werd vervangen door de in 1974 geïntroduceerde Volkswagen Golf. Toch kon de wereld de kever niet loslaten. In 1998 begon Volkswagen opnieuw met de productie, nu met de New Beetle. Zijn bijnamen zijn even populair als hijzelf: kever, coccinelle,beetle, käfer, vocho, fusca en maggiolino, naargelang in welk land je bent.
Nu staat er weer een nieuwe kever op het podium. Sportiever, ronder, breder. De geintegreerde achterspoiler is de kers op de taart. Binnen in krijgt hij een beetje een coupé allure. Het nostalgische tintje is het handschoenkastje dat naar boven openklapt zoals in de eerste kevers. De nieuwe kever volgt duidelijk de nieuwe trends in technologie. Er zit een goede geluidsinstallatie in, je kan binnen zelfs als je sleutel nog in je handtas zit en het panoramische dak is pure klasse. Ook de motor kan u overtuigen dat hij er technisch pittig en zuinig uitziet. Voor kenners:

Onder de motorkap liggen bekende motoren: drie TSI's (benzine) en twee TDI's (diesel). Het gaat om de 1.2 TSI (105 pk), 1.4 TSI (160 pk), 2.0 TSI (200 pk), 1.6 TDI (105 pk, 4,3 l/100 km en 112 g CO2/km) en 2.0 TDI (136/140 pk).
Een mooi boek over de laatste rit van de kever, toen in Mexico.

De laatste rit van de Kever :

van Mexico Stad naar Buenos Aires
Tom Dieusaert
Leuven, 2005
Uitgeverij: Van Halewyck
Nederlands
Drukinformatie: 2e dr
Formaat (hoogte): 21 cm
312 pagina's
Extra pagina's: [16] p. pl
Met illustraties en foto's
ISBN: 90-5617-614-5
SISO: In woord en beeld - Reisbeschrijvingen (992)
Trefwoord(en): Autotochten; Verhalen; Latijns-Amerika

Annotatie: Reisverslag van een autorit per Volkswagen Kever van Mexico Stad naar Buenos Aires in Argentinië.

1e dr.: 2005.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten