donderdag 17 maart 2011

Tijdsmanagment

Weeral zoveel tijd verloren, ik moet vooruit, sorry, geen tijd om te praten, geen tasje thee, nee nu niet, hou je probleem even voor jezelf want ik moet nu dringend...ja heb je jezelf al eens afgevraagd wat er nu zo dringend moet? Als je het even van dichtbij bekijkt, ben ik zeker dat het wel even kan wachten, zodat je toch tijd hebt om naar het vraagstuk van je zoon te kijken, de puzzel van je dochter even te bewonderen, dat weeral uitgestelde kopje thee te drinken met je zus of vriendin. Weet je wat er zo dringend is? Stress, dat is het enigste, en weet je wat daar zo werg aan is? Je hebt het zelf in de hand. 

Onze opvoeding leert ons al van kleinsafaan dat nietsdoen leeg is. Zelfs onze opa en oma's zitten geen minuut stil en hebben zelfs tijd te kort. Hoe ouder we worden, hoe vlugger de tijd voorbij raast.  De tijd is voor iedereen hetzelfde: 60 seconde in een minuut, 60 min in een uur, 24 uren in een dag, 12 maanden in een jaar. Toch is het begrip tijd niet voor iedereen hetzelfde. Als we 2 jaar zijn, is het normaal dat een maand een oneindigheid is, het is tenslotte maar 1% van je leven. Als we moeten wachten bij de tandarts is een uur een eeuwigheid, als we met onze beste vriend iets gaan drinken, is het uur van de lunchpauze zo om.
Het andere probleem is dat we onze niet niet altijd professioneel invullen. Tijdsbesteding is inderdaad een nuttig managment. Eerst en vooral is het eens de moeite om ene agenda te nemen en alles in te schrijven wat je vandaag moet of zou willen doen. Als je dat allemaal opschrijft, zie je al dadelijk wat realistisch is en wat niet. Dan kan je al beginnen met enkele niet zo belangrijke dingen te schrappen. Misschien moet je niet echt naar de groenteboer en kan je wel iets koken met de groenten die je nog wel in huis hebt. Gooi uit je lijstje wat niet echt nodig is om iets meer tijdhiaten te creeëren. Daarna maak je een chronologische lijst: de groenteboer waar je morgen zeker naartoe moet, ligt op de route van de post, de brief die je vandaag kan posten, post je dan beter morgen, omdat je vandaag geen ommetje moet maken. Na de post, morgen dus, kan je langs de droogkuis gaan, dat is achter de hoek. Vandaag heb je dus een uurtje vrij gekregen om iets te doen wat je misschien morgen wilde doen. Even kijken: langs gaan bij de drukker voor je kaartjes, dat kan je op vandaag zetten, het ontwerp kan je tijdens de lunchpauze maken. Als je bij de drukker bent, ben je in de straat van je oma, kan je haar even een goede dag zeggen. Dat is weeral...hoe lang geleden?
Vandaag staat er op het programma dat je moet praten met iemand van het werk waar je eigenlijk niet echt mee moet samenwerken, hij belt je vaak wanneer hij even in de penarie zit. Eigenlijk heb je er niets aan om hem te helpen, hij zou beter communicatiever zijn met zijn collega's van zijn dienst. Zou je er niet even tijd voor maken om dat aan zijn verstand te brengen, dan is dat half uur iets beter besteed, dan steeds een uur palaveren over iets wat jou toch niet aangaat. Vriendelijk zijn en tijd investeren in iemand die u eigenlijk overlast bezorgt, is dat echt wat u wil?

Dat is wat men tijdmanagment noemt. Het is geen begrip dat je enkel op kantoor of werk gebruikt. Het heeft zeker zijn nut reeds bewezen in je vrije tijd ook. Tijd is waardevol, het is zoals in de uitdrukking: time is money, maar in de juiste betekenis wil dat zeggen dat je tijd een waarde heeft en verkwisting geen goed idee is. Net zoals je een spaarplan uitwerkt, kan je een tijdsplan opstellen. Je kiest ook heel nauwkeurig de spaarbank uit voor je geld, doe dat dan ook voor je tijd.  Ik zie je nog geen 1.000 euro weggeven omdat iemand het je even vraagt, wel als je het overdacht hebt en er iemand mee kan helpen, zo is het ook met tijd. Laat anderen geen beslag leggen op jou tijd als je dat zelf niet wil. Dringende zaken leggen vaak hun wil op, evalueren of dringend echt wel dringend is, is tijdbesparend. Het dringend karakter van iets hangt vaak niet alleen van jezelf af, overweeg of het voor jou belangrijk is, en laat je niet overdonderen door de dringendheid van anderen. Doe dit ook zonder jezelf schuldig te voelen.
Tijdsmanagment is een plan maken op langere termijn. Elke dag je agenda bekijken is nuttig, maar die dag plaatsen in een week is nog nuttiger, en daarbij dan per maand te kijken, is bijna perfect. Zo krijg je een tijdsperspectief. Als je je tijd onder controle krijgt, zonder dat de tijd jou eronder krijgt, zal je zien dat er een grote stress van je afglijdt. Stressen op piekuren is nuttig, gestresseerd opstaan en weer gaan slapen met een overdosis aan stress, is uit den boze. Alles doen in functie van de anderen is niet houdbaar. Tijd maken voor jezelf is geen tijdsverzuim.. Hou hier rekening mee als u niet wil dat stress en depressie zich meester van u maken.

Psychologe Stéphane Roy geeft hieronder een korte oefening om u te laten proeven van de weldoende effecten van mediteren. Deze vorm van aanwezig-zijn bij onszelf en bij onze gedachten heeft haar doeltreffendheid bewezen in het beheersen van stress, vooral dan in een professionele context. Grijp uw kans en doe mee!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten