donderdag 8 november 2012

Ford Genk versus Wallonie

De sluiting van Ford Genk komt hard aan in Limburg. Heel Belgie zal er onder gebukt gaan. Niet alleen al die mensen die hun job verliezen, hun dromen en hun leven overhoop halen, ook de mensen rondom deze mensen die meeleven of commercieel met hen te maken hebben. De weerslag zal in de provincie Limburg nog lang nazinderen. In Wallonie, een buur van Limburg, kijkt angstig naar de sluiting en zijn gevolgen. Wat wel vaststaat is dat hun automobielindustrie er niet onder te lijden zal hebben. Deze auto-industrie is weliswaar modester dan in Vlaanderen, toch zorgt het voor heel wat arbeidsplaatsen. Deze sector is in Wallonie bestendig tegen de sluiting aldus onderzoeken, omdat zij gebaseerd is om 99% export, en niet afhangt van de binnenlandse markt. Dit bracht Agoria Wallonie, de technisch industrie federatie uit, vorige week.
 " Contrairement à ce qui s’est passé avec ArcelorMittal, la fermeture de Ford-Genk n’aura pas d’impact sur nos membres actifs dans l’industrie automobile" , confirme Thierry Castagne, directeur général d’Agoria Wallonie.
De auto-industrie in Wallonie hangt niet af van de auto assemblage in Vlaanderen. De Waalse bedrijven toegespitst op de auto sector, zijn niche bedrijven, die specifieke onderdelen maken voor verschillende fabrieken in de wereld. Zoals bijvoorbeeld het bedrijf AW Europe, in Braine-l'Alleud en Ghlin, die wereldleiders zijn in het vervaardigen van navigatiesystemen (electronische kaart voor GPS) en automatische versnellingsbakken. Of zoals Valéo, ander gekend bedrijf op het gebied van LED's voor auto's. Zij hangen niet af van 1 automerk, wel hebben ze te kampen met de Europese conjunctuur, waarvan niemand gespaard blijft. "Niettegenstaande de crisis, is er in Wallonie bij deze bedrijven een zeker optimisme te bespeuren,' zegt Thierry Castagne,'De laatste 10 jaar is er een stijging van de automobielindustrie genoteerd van 18%, in Wallonie. Het is ook de sector die het meest geinnoveerd heeft en nog steeds investeert in werkomgeving en producten.'

Patrick Graas Dir Valeo
In Wallonie zijn er ook verschillende bedrijven die zich vooral toeleggen op het verbeteren van motoren, zowel in minder uitstoot als in zuiniger gebruik en langere levensduur. Er werken 3.300 mensen in deze gespecialiseerde sector en 7000 in totaal in Wallonië in de automobielsector. Dit is maar een klein % van de 75.000 mensen die in heel België in de autosector werken, maar er zouden misschien wel jobs bijkomen voor de mensen van Ford Genk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten