Posts tonen met het label waterloo. Alle posts tonen
Posts tonen met het label waterloo. Alle posts tonen

zondag 2 november 2014

Napoleon, zoet in de mond, zuur op de maag

  
Historisch Nieuwsblad organiseert op 28 november de Collegedag Napoleon en Nederland. Vier historici vertellen die dag over de Napoleontische invloed op ons land. Die ging veel verder dan alleen de invoering van de burgerlijke stand, de meter en de kilogram. ‘Napoleon heeft het Nederlandse identiteitsgevoel een enorme impuls gegeven, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zijn bedoeling was.’
Annie Jourdan, historica en fellow researcher aan de Universiteit van Amsterdam, zal een algemeen beeld schetsen van Napoleon in Europa. ‘Ik kijk in hoeverre hij trouw bleef aan de idealen van de Franse Revolutie. Hoe meer veroveringssuccessen hij boekte, hoe meer hij veranderde. Er wordt gezegd dat hij conservatief was in Frankrijk en revolutionair in de rest van Europa. Is dat wel zo? Ik wil ook een genuanceerder beeld van Napoleon geven dan tot nu toe vaak gedaan is. Hij was géén Hitler of Stalin, géén dictator van de twintigste eeuw, maar een man van de Verlichting.’

Napoleon heeft Nederland talrijke zaken gebracht. Veel van zijn aanpassingen in het Nederlandse staatsbestel bestaan nog steeds, al zijn ze inmiddels afgestemd op  de eisen van deze tijd. Maar niet alleen daarom is het interessant om meer over Napoleons Europese politiek te weten te komen, zegt Jourdan: ‘Ik wil ook laten zien dat naties niet alleen ontstaan door nationale beslissingen of ontwerpen: natievorming is een constante dialoog tussen verschillende landen. Dat gold zeker voor de tijd van de revoluties aan het einde van de achttiende eeuw. Van Europa tot Noord-Amerika, overal wilden mensen hetzelfde op hetzelfde moment.’

Dat Napoleon de neiging had zichzelf behoorlijk te overschatten is bekend. Jourdan: ‘Tijdens een reis naar Nederland in 1811 was hij zo enthousiast over de zeemacht die hij daar zag, dat hij zelfs dacht dat hij Engeland kon veroveren.’ Napoleon stond niet alleen in zijn bewondering voor de Nederlandse zeehelden. Het roemrijke verleden werd door Nederlandse dichters, schrijvers en pamflettisten gebruikt om in verzet te komen tegen de Franse overheersing, vertelt Lotte Jensen, universitair hoofddocent Historische Nederlandse letterkunde aan de Radboud Universiteit Nijmegen. ‘Die parallellen met het verleden hadden een onderliggende boodschap: laat die geschiedenis niet verloren gaan.’

Jensen vertelt tijdens de collegedag over het culturele Nederlandse verzet tegen Napoleon. ‘Napoleon heeft het Nederlandse identiteitsgevoel een enorme impuls gegeven, terwijl dat natuurlijk helemaal niet zijn bedoeling was. Tijdens de feitelijke inlijving bij Frankrijk, tussen 1810 en 1813, bestond Nederland eigenlijk niet. Velen gingen zwaar gebukt onder het Franse juk. Schrijvers en dichters gingen bij zichzelf te rade: wat is eigenlijk de Nederlandse identiteit? Ze schreven vaderlandslievende teksten vol superlatieven dat Nederlanders het beste volk ter wereld waren.’

De kritiek op Napoleons overheersing stond vaak verhuld in parodieën, satires en metaforen. Enkele geschriften spoorden het volk aan de wapenen op te nemen. Meestal bleven de schrijvers daarvan anoniem. Maar niet iedereen was bang om in het openbaar kritiek te leveren. Jensen: ‘Een Oranjegezinde acteur uit Rotterdam versierde zichzelf vaak met oranje linten op het toneel. Hij moest zich talloze keren verantwoorden op het politiebureau voor opruiend gedrag. Uiteindelijk werd hij gearresteerd. Volgens de – waarschijnlijk  opgeklopte – verhalen heeft hij in meer dan 76 verschillende Franse gevangenissen gezeten.’

donderdag 21 juni 2012

De Leeuw van de Export naar WaterLeau


De 'Leeuw van de Export', een prijs van Flanders Investment & Trade (FIT) voor Vlaamse bedrijven die uitzonderlijke export prestaties neerzetten, gaat dit jaar naar het familiebedrijf Skyline Communications uit Izegem in de categorie voor kleine bedrijven. Bij de middelgrote tot grote firma's is de winst voor milieubedrijf Waterleau uit Herent.
WaterLeau is geen onbekende in Zuid-Amerika. Het is een milieubedrijf dat gespecialiseerd is in waterbehandeling, luchtzuivering, slib- en afvalverwerking en het aanboren van hernieuwbare energiebronnen.
WaterLeau won omdat de jury gewonnen was voor de toekomstgerichte sector waar dit bedrijf zich in bevindt en de groeiverwachtingen die ze kunnen waarmaken. Het Vlaamse bedrijf werkt reeds geruime tijd wereldwijd in het zuiveren van water en het aanmaken van biogas. In Brazilië sloten ze een joint venture met Haztec om stadsafvalwater om te zetten in energie (500MW). Er bestaan in de wereld 600 van deze installaties die samen het afvalwater van 170 milj huishoudens verbruiken. Dit komt overeen met 220 milj petroleumvaten. In het project in Brazilië is ook het Braziliaans bedrijf Aquamec betrokken. Zij geven een oplossing voor het zuiveren van water door middel van hun membraantechnologie.
De bedrijven die aangesloten zijn op de installatie van Waterleau, kunnen niet alleen hun water zuiveren, ze recupereren ook hun investering door de doorverkoop van energie die dit vuile water oplevert door aerobe zuivering (biogas).