Dat de reclame op televisie als een intermezzo bekeken werd, is al lang voorbij. Zelfs de tijd dat het een intermezzo was om iets te halen om te drinken of even naar toilet te gaan, is ook niet meer van deze tijd. Programma's, buiten sportwedstrijden die moeilijk onderbroken kunnen worden door reclame, tenzij in de rust, worden in uitgesteld relay gezien. Dit houdt in dat men de elvendertig reclameblokken kan doorspoelen. Eindelijk bevrijdt van deze ellende, denk je?
Als het aan de televisiehuizen ligt, niet. Zij zijn zelfs bereid om naar de wapens te grijpen om dit tijdperk van digitale televisie terug te draaien. 'Media-wapens' wel te verstaan. De twee kampen die over elkaar staan zijn de antieke televisiekanalen die al bijna een eeuw leven van reclame op de buis, zonder echt te investeren in innovatie of diversiteit om hun inkomsten veilig te stellen. Zij schampen nu met het zwaard der kwaliteit. Als internetbedrijven hen komen beconcurreren op de beeldbuis, zou de kwaliteit van de programma's wel eens kunnen veranderen. Wel als dat geen goed nieuws is?
Zouden de mensen van de nieuwe media, internet, misschien betere televisie kunnen maken? Laat ons hopen. Iets dat al jaren bestaat en door jonge spelertjes wordt overhoop gehaald, zoals nu het geval is in de media-wereld, kan dat alleen maar ten goede komen van de gebruiker. Een gezonde en evenwichtige concurrentie werkt altijd de verbetering in de hand. Dat is natuurlijk niet de menig van de televisie-media. Zij voelen zich persoonlijk aangesproken als de europese commissaris Neelie Kroes zegt dat televisie de dinosaurus is van de media. Als we weer eens naar de 100ste herhaling kijken van 'de kampioenen' en we 's middags Thuis terugkrijgen van 5 jaar geleden... zou ze wel eens gelijk kunnen hebben.
Waarom zouden internethuizen, zoals google facebook ed , slechtere televisie uitzenden dan de huidige televisiebeleidsmensen? Want goede televisie is er nog steeds, of we ze voorgeschoteld krijgen en of de televisiemakers de financiele kans krijgen om deze programma's te maken, is iets anders. Misschien slagen de internetbedrijven daar wel in. Als je tegenwoordig een avondje televisie kijkt, in real time, krijg je de indruk dat ze programma's maken om de stille momenten tussen de reclameblokken op te vullen, ipv andersom. Als de televisie de kijkers kwaliteit voorschotelt, zal de helft van de strijd al gewonnen zijn. Het internet, of je nu voor of tegen bent en ja- er zijn ook negatieve dingen aan - heeft sinds zijn bestaan heel wat heilige huisjes uitgestoft. Tijd om nu de beeldbuis eens onder handen te nemen.
Het zou misschien kunnen dat Google het nieuws over België zou brengen, die Belgen in het buitenland ook kunnen zien. Nu is dat bij de VRT niet het geval. Eens de grens over, is al het Belgische nieuws staatsgeheim. De internetsite van De Redactie is niet meer toegankelijk voor Belgen die buiten Belgie wonen of verblijven. Dino's ? Inderdaad.
Eindelijk een krant met alleen maar het goede nieuws van de wereld. Het kan zelfs objectief en hoeft niet eens naief te zijn.
Posts tonen met het label reclame op televisie. Alle posts tonen
Posts tonen met het label reclame op televisie. Alle posts tonen
zaterdag 18 augustus 2012
donderdag 21 juni 2012
Speel logo tijdens de reclame op televisie en win!
De reclame in het digitale televisie-tijdperk zit in zak en as. De programma's worden vaak opgenomen en in relay gezien, zodat de kijkers de reclame kunnen verderdraaien. De tijd dat reclame tijd was om naar toilet te gaan of je chips aan te vullen is ook voorbij. Bijna niemand kijkt nog naar reclame op de televisie en dat is een slecht teken voor programma-makers. Kanalen en adverteerders zoeken al geruime tijd een oplossing om de kijker tijdens de reclameblokken aan het scherm te kluisteren. Een Hasselts bedrijf heeft er iets op gevonden. Niet alleen blijf je naar de reclame kijken, je verdient er ook nog een cent mee. Kult, het Hasseltse bedrijf van de 36-jarige Nederlander Dennis de
Laat, ontwikkelde K’ching, een spel dat Vlamingen zal betalen om naar de reclammekes te kijken. “Ik was voor Coca Cola bezig met het ontwikkelen van een app om mobiel te kunnen betalen aan drankautomaten”, zegt de Laat.
“Toen ik begon na te denken over hoe ik dat in een tv-spot moest gieten, kwam ik op dit idee. Als kind, toen tv-reclame nog onvermijdbaar was, speelde ik een gelijkaardig spel: raad als eerste waarover een spot gaat. K’ching vertrekt van datzelfde idee, maar nu valt er meer te verdienen dan eer.”
Je kan het spel zowel online spelen als - via een app - op een smartphone of tablet. De bedoeling is tijdens reclameblokken zo snel mogelijk de spots op je televisie te koppelen aan de merkenlogo’s op je tweede scherm. Wie de juiste spots herkent, verdient – hoe sneller, hoe meer - zogenaamde K’redits.
Het spel begint elke week opnieuw, met nieuwe logo’s, maar je K’redits kan je meenemen zodat je een aardig bedrag bij mekaar kan sparen. Dat kan je in de K’ching-webshop ruilen voor (kortingen op) exclusieve producten en experiences als ballonvaarten, etentjes...
De Laat benadrukt dat K’ching géén kansspel is. “Het kost niks, en je kan er alleen maar geld mee verdienen. Dat geld komt van de adverteerders, en vloeit – minus een percentje voor ons – rechtstreeks naar de kijkers."
“Toen ik begon na te denken over hoe ik dat in een tv-spot moest gieten, kwam ik op dit idee. Als kind, toen tv-reclame nog onvermijdbaar was, speelde ik een gelijkaardig spel: raad als eerste waarover een spot gaat. K’ching vertrekt van datzelfde idee, maar nu valt er meer te verdienen dan eer.”
Je kan het spel zowel online spelen als - via een app - op een smartphone of tablet. De bedoeling is tijdens reclameblokken zo snel mogelijk de spots op je televisie te koppelen aan de merkenlogo’s op je tweede scherm. Wie de juiste spots herkent, verdient – hoe sneller, hoe meer - zogenaamde K’redits.
Het spel begint elke week opnieuw, met nieuwe logo’s, maar je K’redits kan je meenemen zodat je een aardig bedrag bij mekaar kan sparen. Dat kan je in de K’ching-webshop ruilen voor (kortingen op) exclusieve producten en experiences als ballonvaarten, etentjes...
De Laat benadrukt dat K’ching géén kansspel is. “Het kost niks, en je kan er alleen maar geld mee verdienen. Dat geld komt van de adverteerders, en vloeit – minus een percentje voor ons – rechtstreeks naar de kijkers."
Abonneren op:
Posts (Atom)