Posts tonen met het label populisme. Alle posts tonen
Posts tonen met het label populisme. Alle posts tonen

zondag 23 maart 2014

EU verkiezingen

De EU verkiezingen komen eraan. Tijd om stil te staan bij wat EU voor ons kan betekenen en wat wij voor de EU kunnen betekenen. De afgelopen week krijgen we een duidelijk staaltje wat  EU als blok kan doen om andere grootmachten wat in te dijken.
Rusland viel Oekraine binnen, om een lang verhaal kort te maken, en eigende zich een provincie toe die voor Oekraine belangrijk is, de provincie met de gasleiding. Dit deel, Krimea , werd onafhankelijk verklaard door Rusland en de kous was af. EU is daar niet mee gediend. Zij hadden een samenwerking uitgewerkt met Oekraine dat beide regio's geen windeieren zou leggen en er een Europese controle zou komen over de gasleiding van Rusland.
Dat Rusland daar niet mee gediend is, is duidelijk. Europa zou het ook niet leuk vinden dat de graanschuur zoals bv Polen, plots zijn graan exclusief aan Rusland zou verkopen.
Leven en overleven, dat is de regel van grootmachten. EU vult hierbij aan dat ze elke burger een plaats willen.

woensdag 2 januari 2013

Antwerpse schone in de clinch met Elio

Een Antwerpse meid in het hof van Elio di Rupo, Yasmine Kherbache is de Nederlandstalige kabinetchef van onze premier. Zij is in de Antwerpse cirkel reeds langer bekend als de tweede op de lijst van Antwerpse burgemeesters na Janssens. Haar opkomst was een succes, ze had een hoop persoonlijke stemmen. Haar functie als Nederlandstalige kabinetchef van Di Rupo is om de Vlaamse kant aan de premier uit te leggen. Na de kerstboodschap van de Koning, kwam ze dan ook in de schijnwerpers te staan. Zij is net als de premier een socialiste, een kind van de migratie, is overtuigd dat de gezondheid en onderwijs hoofdpunten zijn van de politieke agenda, net als Di Rupo, dus hebben ze veel gemeen. Toch is er dat ene dat hen scheidt: Het begrijpen van het Vlaamse leven. Zij gaat dan nog een stap verder, zij komt uit het hart van de Vlaamse economie, Antwerpen (dixit La Libre Belgique).
Tactisch zorgt zij er ook voor dat de boodschap van Elio goed vertaald wordt in het Vlaamse gedeelte van het land. Yasmine Kherbache is een fijne techniscus, een experte in socio-economische dossiers. Een realiste met een gerafineerd politiek talent.
Zij is het nu ook die toegeeft dat er iets mis is gegaan met de kerstboodschap van de Koning. In een radio 1 interview gaf ze toe dat Di Rupo beter de passage van het populisme had geschrapt. Zij wist dat deze passage slecht zou verteerd worden in Vlaanderen en het kabinet was ervoor gewaarschuwd. Yasmine voegt eraan toe dat de kerstboodschap iets persoonlijk is tussen de premier en de Koning. Er kan gefluisterd worden op het kabinet, maar de premier neemt de beslissing en doet dit op een zeer persoonlijke manier.
Na zulke kritiek op de big boss, wordt meestal een vrijwillig ontslag voorgesteld. Bij Yasmine is dat niet het geval. Zij blijft waar ze is, ook al komt ze niet goed overeen met Di Rupo. Zij weet dat ze op het kabinet goed werk kan verzetten en Elio weet dat ook. Ook zou de populariteit van de premier in Antwerpen nog eens een deftige dreun krijgen, moest hij deze Antwerpse politica aan de deur zetten.
En een beetje kritiek van een mooie dame, neemt men beter aan als een compliment!