De vreselijke ziekte ebola blijft voor onrust zorgen. De uitbraak van deze virusziekte heeft al duizenden slachtoffers gemaakt. Europa, de Verenigde Staten en Rusland hebben om zichzelf te verdedigen al heel wat financiele hulp gegeven aan landen in Afrika waar de ziekte lelijk huishoudt. Maar de grootste hulp kwam van een klein landje, ergens in de Atlantische oceaan, uitgespuwd door de wereld, een klein vakantieparadijsje, het land van de cigaar en van Che: Cuba.
Zij stuurden een heel leger van medica naar de Afrikaanse landen die het meest getroffen zijn. 165 professionelen zijn al maanden aan het werk in Freetown, Sierra Leone.
Cuba geeft hierdoor de westerse wereld een lesje. Zij zijn een arm land, en zeer klein, maar helpen net zoals de groten der aarde of zelf efficienter.
De opleiding van medisch personeel in Cuba is al jaren universeel bekend voor zijn efficientie. De WHO (wereld gezondheidorganisatie ) erkent reeds lang het werk dat er verzet wordt op medisch vlak in Cuba.
Naast een goede gezondheidszorg, werkt Cuba ook aan veel solidariteitsacties mee met zeer hoog geschoold personeel. Zij sturen jaarlijks honderden dokters uit naar arme landen om medische verzorging te geven aan zij die uit de boot vallen. Zelfs na de storm Katrina in de Verenigde Staten, hielp Havana vele slachtoffers. Deze maand zullen er nog eens 296 dokters en verpleegsters gezonden worden naar Liberia en Guinea, meldde de Cubaanse regering.
Eindelijk een krant met alleen maar het goede nieuws van de wereld. Het kan zelfs objectief en hoeft niet eens naief te zijn.
Posts tonen met het label ebola. Alle posts tonen
Posts tonen met het label ebola. Alle posts tonen
zondag 23 november 2014
maandag 20 oktober 2014
Nigeria ebola vrij
Deze middag werd door de Wereld organisatie gezondheid Nigeria Ebola-vrij verklaard. Voor het land een grote verademing. Hun inspanningen om de ziekte in te dijken faalde niet. Dit bijzondere goede nieuws werd gebracht door Rui Gama Vaz, tijdens een persconferentie in Abuja, de hoofdstad van Nigeria. Het land rapporteerde 20 ebola gevallen waarvan 8 fataal afliepen. De eerste patient die de ziekte naar het land bracht, was een reiziger die kort na zijn landing aan de ziekte stierf.
Rui Gama, voorzitter van de locale Wereld gezondheidsorganisatie, OMS, verklaarde dat er in de laatste 42 dagen geen nieuwe gevallen meer gerapporteerd werden. Dit is de maximum incubatietijd voor ebola. Rui Gama zei dat de opstoot van Ebola in Nigeria hierdoor bedwongen is. 'Dit wil niet zeggen dat we ons als overwinnaars gaan gedragen, we blijven waakzaam, de oorlog is pas over als heel het Afrikaanse continent vrij is van deze ziekte.'
Het Nigeriaanse OMS blijft alert en de epidemiologische analyses blijven nog doorlopen. Nigeria is het dichtst bevolkte land van Afrika met een zeer grote grensactiviteit, hierdoor blijft het land kwetsbaar. 'Daarom blijven we werken om de garantie die we nu gekregen hebben, ook te behouden en na te komen, bij de minste nieuwe tekens, zullen we dadelijk en vlug optreden. We zijn zeer goed georganiseerd en vlug terug helemaal operationeel, als het nodig is.'
woensdag 17 september 2014
Goed nieuws heeft zijn mysterie
Soms is goed nieuws ook shit en klojo en andere vreselijke dingen des levens. In de wereld van de Ebola epidemie is er weinig moois of goednieuws te rapen. Toch is het waard om er even bij stil te staan, bij de mensen die in de bres springen. Bij de mensen die midden in het vuur staan om anderen te helpen. Dat verwoordde MO* deze week in dit artikel.
lees meer
lees meer
Abonneren op:
Posts (Atom)