Posts tonen met het label beurstips. Alle posts tonen
Posts tonen met het label beurstips. Alle posts tonen

zaterdag 13 augustus 2011

De regels van de beurs

De beursspelers proberen kalmte te vinden na een week van rollerskate. Het is nog wat uitbollen in de u-turn bochten, maar ze gaan toch al niet meer over kop. De afgelopen week was een van de ergste na een 2 en een half jaar van redelijke beursrust. Het is nu concentreren op wat de USA zal bekokstoven en wat de Europese politiekers in hun mars hebben. De slipper van Standard&Poor is nog niet helemaal verteerd. Misschien is het wel een wijze les om de berichten van zulke bureaus te relativeren.
De aswolk van de recessie in de Verenigde Staten is nog niet helemaal verdwenen. Toch willen beleggers en beursspelers wel wat door de vingers zien. Een tijdelijke recessie van een rijke heer is niet hetzelfde als een recessie van een man die voorheen al niet rond kwam. Er zijn recessies en recessies. Een nieuw hoofdstuk in de economische wikipedia. Ook hanteert men nu de strategie van 'elke druppel hoop is een centje gespaard'. Daarom is het goed dat beursspecialisten goednieuwskranten schrijven en vooral lezen. Als iedereen in een veilige thuishaven duikt, en dit tegelijkertijd, is dat regelrechte zelfmoord. Beursspelen doe je niet in veilige havens en dat moet ook zo blijven. Als je geen geld wil of kan verliezen, moet je buiten het beurscircuit blijven. Net als in de F1, daar kom je ook niet aan de start met een corsaatje. Op de beurs is het gezegde: 'meedoen is het belangrijkste' niet van toepassing. Daar is het alles of niets: winnen of verliezen en dat is de hoofdregel van het spel.

Wat geeft ons hoop voor de volgende week?
De rapporten over de huizenconstructie in de USA zijn niet meer wat ze geweest zijn. Toch houden de constructiebedrijven de markt gaande, hoewel ze geen hoge toppen scoren. Ze vielen in juli tegen. De groei in de USA stagneert, artikels over ontslagen op de post geven geen goed signaal. Wat dan weer wel hoopvol is, is de retail verkoop. De mensen blijven winkelen, zelfs beter dan het eerste kwartaal dit jaar. Wal-Mart is erg tevreden en dat geeft een beetje zonneschijn in donkere dagen. Als de beleggers niet massaal in de havens van het goud duiken, is de kans op scoren hoog. Het ligt dus aan de spelers zelf of ze het zullen halen of niet. Dat is hoopvol, als je de touwtjes in eigen handen kan nemen. Hopelijk zien we genoeg teamspelers op het veld.

zaterdag 30 april 2011

Beleggen is Art

In deze tijden van moeilijk beleggen, keuzes tussen safehouse in goud en speculatieve hedge funds, is het enkel aan de kenners om winsten te maken. Zelf Buffet is voor aap gezet door zijn vertrouweling, het valt niet mee als ze aan je centen zitten. Beleggers ontsnappen er evenmin aan. "Ne goeie frank moet rollen" zei mijn oma altijd en dat is in deze tijd ook nog actueel.
Spencer Patton is zo een belegger die het doet met fingerspitzengefühl. Hij begon als 7-jarige. Met de centjes die hij zondag van zijn pa kreeg, belegde hij bij de vriend van zijn pa op de beurs. Voor elke dollar die hij investeerde legde zijn vader er eentje bij. Met zijn 20 dollar krachtig kapitaal leerde Spencer wat een hedge fund was, hoe de financiele markten werkten en voor hij afstudeerde aan de highschool had hij een actief kapitaaltje waar hij strategisch mee omsprong. De passie voor het beleggen groeide nog meer toen hij in de Vanderbilt Universiteit zijn strategie kon verfijnen. Hij studeerde als als psycholoog en econoom. Hij leerde hoe de commodities de markt bespeelden, hoe bedrijven kunnen fluxueren van bijna bankroet naar winstgevend. Hij specialiseerde zich vooral in options. Options zijn contracten tussen koper en verkoper die de koper het recht geeft, maar niet de verplichting, om iets te kopen aan een vastgestelde prijs voor een bepaalde datum. Het is een risky bussiness en vraagt heel wat kennis van de markt. Spenc met zijn ervaring, kende de klappen van de zweep. "De kunst met options is dat je niet te gulzig mag zijn. Aan je winst is altijd een limiet die de markt dicteert, in tegenstelling heeft je verlies geen limiet en kan je heel laag zinken. Tijd en marktonderzoek zijn van groot belang. Je moet trouw blijven aan de strategie: 'als het deze prijs haalt, moet ik de discipline hebben om eruit te stappen.' " Als je grondstoffen (commodities) wil kopen als options, moet je bedenken: welke prijs zouden ze niet kunnen halen, ipv : welke prijs zullen ze misschien wel halen. Ook al is hij een kenner, of misschien juist daarom, vermijdt hij kleine bedrijven. Biotech bedrijfjes zijn voor hem uit den boze. Deze kunnen plots heel laag vallen als er geen doorbraak gerealiseerd wordt en ze niet kunnen aanklikken bij een multifarmaceut. 20% verlies op 1 dag is dan geen aardigheid.
Hij varieert zijn portefeuille in alle diversiteit. Er zit nooit meer dan 10% van dezelfde rubriek in. Toch zegt hij dat je niet moet diversifieren alleen maar om te difersifieren. 'Je moet vertrouwen hebben in de items die je in de portefeuille stopt.'
Een raad die hij alle nieuwelingen geeft, is dat ze best met een mentor werken. Een broker is een goed begin, en opletten wat hij doet, kijken waar hij jou geld zet en uitleg vragen waarom hij juist daar jou centen parkeert.
bron: kitkco.com

vrijdag 18 maart 2011

Al wat blinkt is beurs

De belangrijkste Europese beurzen zijn op de laatste handelsdag van de week hoger uit de startblokken gekomen. De afgelopen week kregen de graadmeters forse klappen door de zware aardbeving in Japan en de aanhoudende onrust in Libië. Maar de yen-interventie van de G7, het besluit over VN-acties in Libië en enkele andere factoren beïnvloedden het positieve sentiment.