Posts tonen met het label Londen. Alle posts tonen
Posts tonen met het label Londen. Alle posts tonen

zondag 21 april 2013

Latijns amerikaans filmfestival BAFICI







Cinema Recoleta, futuristisch shopping in Buenos Aires
De winnaars van het Filmfestival van de onafhankelijke film in Buenos Aires zijn gekend. De Britse film "Berberian Sound Studio", van Peter Strickland, werd verkozen als beste internationale productie. De beste Argentijnse productie werd 'La Paz' (de vrede), deze film kaapte ook de prijs weg van beste Argentijnse Kronieke beeldvorming (ACCA). De film werd geprezen voor zijn klare kijk op een gebroken gezin en dit op een constructieve vertellende en esthetische manier buiten alle conventionele begrippen. Een uitzonderlijke experimentele film, iets waar de Argentijnse cinema voor bekend staat. De winnaars werden bekend gemaakt door de minister van cultuur van Buenos Aires, Hernan Lombardi, die elke jaar met een warm hart het festival volgt. Ook dit jaar had de stad ervoor gezorgd dat er op wel 15 verschillende punten films werden vertoond. Dit festival is een heus stadsgebeuren met openlucht voorstellingen en een zalennet met maar liefst 20 betrokken zalen op 4
Openlucht theater Parque Centenario
verschillende punten in de stad. BAFICI is heel toegankelijk en open naar zowel het publiek toe als naar de cinemawereld. Spijtig dat er daarom zo weinig Europese producties waren dit jaar. Waarschijnlijk ligt dat aan de importstop die de Argentijnse regering met ijzeren hand verdedigt. Er waren dit jaar zelfs weinig of geen Belgische of Nederlandse producties bij zoals ander jaren, met een assortiment: Piep! en de Waalse film ‘A pas de loup’ van Olivier Ringer.
Maar terug naar het heden, de winnaars van het grootste Latijns Amerikaanse onafhankelijke filmfestival zijn:
Officiele Internationale Selectie

Beste film "Berberian Sound Studio", van Peter Strickland.
Speciale aanmoediging van de jury "Leones", van Jazmín López.
Beste directeur Matt Porterfield, met "I used to be darker".
Beste actrise  María Villar, Agustina Muñoz, Elisa Carricajo en Romina Paula in "Viola".
Beste acteur: Francesco Carril, in "Los Ilusos".

Speciale vernoeming: "Playback", de Antoine Cattin y Pavel Kostomarov.

Argentijnse officiele selectie

Beste film "La paz", van Santiago Loza.
Beste directeur: Raúl Perrone met "P3ND3J05".
Beste beeldvorming "El loro y el cisne", van Alejo Moguillansky.
Vooruitstrevend:

1. "Arraianos", van Eloy Enciso.
Beste langspeelfilm "Joven y alocada", van Marialy Rivas.
Beste kortfilm "A story for the Modlins", van Sergio Oksman.
Sociale inslag, mensenrechten

Beste film "Materia Oscura", van Massimo D`Anolfi y Martina Parenti.
Speciale vernoeming "My Afghanistan, Life in the Forbidden Zone", van Nagieb Khaja.

Kortfilms

1. "9 vacunas", de Iair Said.
2. "Yo y Maru 2012", de Juan Renau.

En dan de kleintjes, bij Bafici hebben de jongste filmkijkers een speciaal plaatsje. De kinderfilms van Baficito (klein Bafici) zijn meestal opmerkelijk. Piep! En zeker ‘A pas de loup’ waren daar een voorbeeld van uit onze regio. Dit jaar was de latijns Amerikaanse inzending erg sterk. David Bisbano, geboren in Buenos Aires, kaapte al de prijzen weg samen met Marcos Lopez.
BAFICITO

Publieksprijs "Rodencia en de tandenprinses", van David Bisbano.
Beste Argentijnse film: "Ramón Ayala" van Marcos López.

zondag 20 januari 2013

Engeland is gesloten, de sleutel is...

De eurocrisis slaat om zich heen, toch komen er ook positieve signalen. Grieken sparen weer, Portugal wil minder steun en 'redt' het door de inspanningen van hun eigen onderdanen. Spanje is te trots om steun aan te nemen en modderen stilletjes verder. De Nederlanders besparen, de Duitsers repatriëren hun goudvoorraad vanuit de Verenigde Staten om hun inlandse markt terug vertrouwen te geven. En de Belgen zijn de rijkste onder de Euro-onderdanen. In al deze maneuvers wil Engeland laten zien dat ze het alleen kunnen en willen zelfs uit de handelsunie EU stappen.
De Verenigde Staten, die ervaring hebben met handelsunies, waarschuwen Londen dat dat geen goed idee is. Zij gaan zelfs zo ver dat een uittreding uit EU de relatie met Washington zou schaden. Een Amerikaanse onderminister van Buitenlandse Zaken, Philip Gordon, zei op bezoek in Londen in duidelijke bewoordingen dat Washington „een sterke Britse stem in een sterke Europese Unie willen”.
Het is de eerste keer dat de Amerikaanse regering zich mengt in de Europese politiek van de Britten. De tegenzin tegen EU groeit in Engeland. Cameron voelt de hete adem van de europsceptici in zijn nek. Toch weten ook de Britten dat de EU een wereldspeler is. Het EU is tegenwoordig een belangrijk economisch handels vereniging, naast de zijlijn staan zou geen goed idee zijn.
„Wij hebben een groeiende relatie met de EU, die een belangrijker stem in de wereld krijgt, en wij willen een sterke Britse stem zien in die unie”, zei Gordon. Hij wees het idee van de hand dat een Brits vertrek uit de unie de „speciale relatie met de VS” zou verbeteren. „Amerika zou doorgaan nauwere banden aan te knopen met de EU, die ook een cruciale partner is op het wereldtoneel”.
Het b